Tuesday, September 14, 2010

Regnvejr og risotto

I går spiste vi risotto, hvilket vi stort set ikke har fået hele sommeren. Men på en lidt våd og råkold efterårsdag som i går synes jeg den lidt tunge ret passer fint. Svampene var en blanding af bøgehatte, kantareller og almindelige champignoner. Jeg tror det bliver lidt kedeligt, hvis man udelukkende bruger champignonger til retten. Hvidvin er essentielt for at risottoen smager godt, men man kan jo købe en box-vin og opbevare på køl. Så har man til efterfølgende portioner risotto, supper osv. Ud over det putter jeg betydeligt mindre parmesanost i end der står i opskriften - ellers synes jeg det bliver lidt for vammelt, men det er selvfølgelig en smagssag.

Risotto med svampe:

500 g  blandede svampe 
1 porre
Smør
4 dl arborioris
2 fed finthakket hvidløg
1,5 dl hvidvin
8 – 10 dl oksebouillon
Revet parmesan
3 spsk hakket persille




Svampene renses og hakkes groft. Porren skæres i tynde skiver. Begge dele svitses i en god klat smør. Ris og hvidløg tilsættes og svitses med under omrøring. Hvidvin hældes ved og koger lidt ind. Bouillion tilsættes 1 deciliter af  gangen og koger ind under omrøring. Det fortsætter man med til risottoen har en passende konsistens, det er ikke sikkert at al bouillonen skal bruges. Til sidst vendes parmesan og persille i sammen med en lille klat smør. Jeg brugte nok 1/2 dl parmesan, og satte resten af osten ind, så man selv kan tage mere. Kan eventuelt serveres med brød.

No comments:

Post a Comment