Tuesday, August 31, 2010

Gulerodskage

I går blev næstsidste afsnit af True Blood sæson 3 sendt. Så der skulle selvfølgelig bages kage igen igen. Det er nu tredje indlæg i træk med en kageopskrift. Måske skulle jeg seriøst overveje at konvertere min blog til en kageblog i stedet for en madblog. Jeg håber jeg kan finde på at lave noget med lidt mere vampyrtema til den spændende sæsonafslutning i næste uge!

Det herlige ved en gulerodskage er, at man føler sig så dejligt sund når man spiser den... - men det er man slet ikke ;o)


Gulerodskage:


300 g mørk farin
2 dl majsolie (eller anden smagsneutral olie)
4 æg
275 g mel
1 tsk vanillesukker
2 tsk bagepulver
1/2 tsk salt
1 tsk natron
2 tsk kanel
375 g fintrevne gulerødder
1 dl rosiner
50 g groft hakkede valnøddekerner

Citroncreme:
200 g flødeost naturel (endelig ikke light!)
2 spsk vand
50 g flormelis (svarer til 1 dl)
2 tsk revet citronskal (eller mere, hvis man er vild med smagen af citron)
2 tsk citronsaft


Når man ikke har en smart køkkenmaskine med grøntsagssnitter er man henvist til at bruge et rivejern  :(



Farin og olie røres sammen. Æggene røres i et af gangen. Mel, krydderier og hævemidler blandes i en anden skål. Det hele røres sammen, inklusiv gulerødder, rosiner og nødder. Dejen hældes i en form (mængden passer fint til min springform med diameter på 24 cm). Bages ved 175 grader i cirka 1 time (tjek med kødnål).

Serveres med citroncreme.


No comments:

Post a Comment