Saturday, September 11, 2010

Andebryst med sellerisalat

Så fik jeg endelig taget hul på min første ugeplan, hvor temaet er rodfrugter. Det har været lidt småt med fritid her på det seneste fordi min datter på 2 måneder har besluttet sig for at hun ikke vil sove om dagen. Som jeg vist allerede har skrevet består min uge af 5 dage, fordi vi af og til spiser andre steder. Og ellers kan man som regel bikse et eller restemad sammen sidst på indkøbsugen.

Nå, men her kommer så første menu :o)

Andebryst med sellerisalat:
(Opskrifterne er fundet i salatsøstrenes greatest hits bog og er modificeret let.)

Andebryst:


2 andebryst (eller 1, afhængig af størrelse)
2 usprøjtede øko appelsiner
2 spsk mørk farin
1,5 dl hvidvin

Bagt selleri:
cirka 500 g knoldselleri
Olivenolie
60 g tørrede dadler
30 g valnødder
Friskhakket mynte 
Friskpresset citronsaft fra 1/2 citron

Sellerien skrælles og skæres i stave. Vendes i olie, salt og peber og bages ved 200 grader i cirka 30 minutter. Der vendes i dem undervejs. Dadlerne afstenes og snittes i tynde strimler. Valnødderne knækkes i mindre stykker. Nødder, dadler, selleri og mynte blandes og smages til med citronsaft, salt og peber. 

Farin, hvidvin og skal og saft af den ene appelsin kommes i gryde og simrer uden låg i 10 – 15 minutter. Den anden appelsin skæres i både. Andebryst og appelsinskiver brunes på begge sider på pande. Fedtet hældes fra. Appelsinstykkerne tages af panden og gemmes til servering. Lagen hældes over andebrystet, og det småkoger uden låg i 20 – 25 minutter. Vendes en gang undervejs. Hviler i 5 minutter inden servering. Som tilbehør spiste vi lidt ris.










Mynten fungerer meget godt sammen med sellerien, som ellers godt kan få en lidt kedelig og fad smag. Min ellers selleriforskrækkede mand kunne ret godt lide sellerisalaten. 




No comments:

Post a Comment