Thursday, November 18, 2010

Grænsekioskens favorit

Grænsekioskens favorit, den legendariske curry-wurst, var på menuen her til aften. Jeg fik nemlig sådan en ubændig trang til curry-wurst efter at have hørt adskillige lovprisninger af selvsamme ret fra det nyåbnede Wurst Wunder i Århus. Et par internetsøgninger gav mig nogle gode ideer til hvordan det kunne gribes an. Ikke fordi det på nogen måde kan siges at være kompliceret! I sin simpleste form er karrypølse blot nogle skiveskårne, ristede pølser tilsat ketchup samt drysset med karry. Man kan så vælge at kræse lidt mere om tomatsovsen, men meget mere er der heller ikke i det! Som tilbehør lavede jeg, for at blive i det tyske tema, kartoffelklöse. Så min søn, der er tredjegenerations-invandrer fra Tyskland, fik sig lige en lille introduktion til hjemlandets kogegryder her til aften.

Kartoffelklöse:


Ingredienser:
500 g skrællede kartofler
1 æg
100 g kartoffelmel
1 dl lunkent vand
1/2 spsk salt
2 skiver franskbrød skåret i tern
Smør til at stege i

Kartoffelfarsen er formet til kugler og er klar til at blive kogt

Kartoflerne koges meget møre. Herefter moses de og tilsættes sammenpisket æg, kartoffelmel, vand og salt. Det skal blive til en dejagtig masse! Brødternene ristes gyldne i smør på panden. Kartoffelfarsen deles i portioner på størrelse med en bordtennisbold, som formes omkring et brødtern. Det bliver nemt ret klistret, så jeg dyppede mine fingre i en lille skål med kartoffelmel hver gang jeg formede en ny "klöse". De færdige kugler lægges på et melet underlag og stilles på køl 1/2 time. De skal koges ved jævn varme i rigeligt, letsaltet vand i 10 - 12 minutter. Angiveligt skulle man kunne se at er færdige ved at de stiger op til overfladen. Mine kartoffelklöse befandt sig bare i overfladen hele kogetiden, så jeg måtte klare mig med at tage tid. Når kogetiden er ovre tages de op af gryden med en hulske og drypper af på et rent viskestykke.



Curry-wurst:


Ingredienser:
1 pose wienerpølser eller lignende
2 dåser flåede, hakkede tomater
1 løg
2 spsk sød chilisauce
1 spsk sukker
1 tsk engelsk sauce
1/2 tsk paprika
1/2 tsk salt
Karry til at drysse på

Løget hakkes meget fint og svitses på panden uden at tage farve. Flåede, hakkede tomater samt krydderier og smagsgivere tilsættes. Sovsen simrer i 10 minutters tid inden brug. I mellemtiden skæres pølserne i skiver på cirka 2 cm og ristes på en pande. Pølsestykkerne serveres med sovsen ovenpå samt karry drysset over. Enjoy!


NB: Da jeg smagte på "klösene" kom jeg i tanke om, at dem har jeg fået før under en af mine ferier i Tyskland som barn. Jeg kunne ikke ret godt lide dem dengang, og det viser sig at jeg heller ikke ret godt kan lide dem nu. Fordi jeg havde så meget besvær med at lave dem kæmpede jeg mig igennem et par stykker. De smagte nogenlunde som jeg husker dem, så jeg tror de var som de skulle være. Desværre må jeg nok bare konstatere, at den ret og mine smagsløg aldrig bliver rigtigt gode venner..

1 comment:

  1. Hej Anna,

    Tak for de rosende ord Wurstwunder, som jeg har startet op sammen med min broder sidste år.Det begyndte med en historisk bus, som vi har med på diverse festivaler og traktortræk, og nu har vi så åbnet vores første faste bod på strøget i Århus.

    Min far fandt jeres blok på nettet og sendte mig linket. Jeg synes lige jeg ville føje lidt til Currywurstens historie, da der faktisk er en del mere til det. Pølsen er specielt fremstillet til formålet og bla. karakteristisk ved at den fremstilles i en tarm, som siden skæres fra, når pølsen har opbygget en "Eigenhaut" og selve smagen ogstrukturen i kødet er også helt anderledes en i en traditionel Bratwurst. Men i den sidste ende er den vigtigtste forskel at pølserne er af en super kvalitet.

    Men så er der sovsen, som er en hel kultur for sig, med den Chillup sovs som forbillede. Den blev opfundet af Frau Herta Heuver i 1949 i Berlin, mens hun ventede på kunder i sin bod tæt på Check Point Charlie i Berlin. Sovsen er en rød stærk sovs, med variende chillistyrke og den serverves varm. Den rigtige sovs er har bid og efterlader en varme i kroppen uden at være brædende stærk.

    Recepten på sovsen er så eftertragtet, at firmaet Kraft, forgæves forsøgte at få Frau Heuver til at sælge recepten, som hun lod patentere.

    Så der er et stykke fra en dansk ristet med karryketchup til den ægte vare.

    De bedste hilsner
    Kim Rødkjær

    Wurstwunder

    ReplyDelete