Monday, December 6, 2010

Panforte

Her i efteråret stødte jeg på denne super lækre konfekt-kage, da en veninde havde taget den med til en hyggelig fjernsynsaften. Den er ret voldsom i sin sødme og intensitet. De første par bidder smager himmelsk, herefter skal man passe på, for grænsen mellem at få stillet sukkertrangen og en tilstand af let kvalme er hårfin. Jeg fandt, via min veninde, opskriften på politikens hjemmeside. Der skulle egentlig have været tørrede tranebær i. Dem er jeg dog ikke så vild med, så de blev skiftet ud med tørrede figner i stedet, hvilket også gjorde panforten ekstra julet. En ægte italiener ville nok korse sig over at der ikke er kandiserede citron- eller orangeskaller i - men jeg kan selv ret godt lide denne version af panforte.

Panforte:
Ingredienser:
300 g hele, blandede nødder (jeg brugte 200 g usaltede jordnødder og 100 g usaltede cashewnødder)
250 g akaciehonning
200 g rørsukker
200 g hvedemel
25 g kakao
cirka 125 g tørrede figner skåret i små tern (husk at fjerne stilken)
1 tsk stødt kardemomme
200 g finthakket chokolade
Flormelis til drys
Kageform eller ovnfast fad på cirka 25 x 25 cm

Panforten inden den bages

Det er en god ide at veje alting af og hakke det, der skal hakkes, inden man går i gang, for når man først er i gang skal det gå forholdvist tjept. Formen fores med bagepapir, det er lettest hvis man smører en med olie først. Nødderne ristes i ovnen ved 175 grader til de er pænt gyldenbrune og dufter aromatisk. Herefter tages de ud af ovnen og holdes varme. Honning og sukker koges op i en gryde under omrøring i en 5 minutters tid. Sluk for varmen! Herefter sigtes sammenblandet hvedemel, kakao og kardemomme i. De øvrige ingredienser tilsættes og massen blandes hurtigt sammen, den bliver nemlig kold og hård i løbet af kort tid. Massen puttes i formen og presses lidt flad med hænderne, når den er til at røre ved. Den skal bages et kvarter ved 175 grader. Hvis den får for længe bliver den stenhård. Jeg gav min panforte 12 minutter, fordi min form var lidt for stor.

Mums!

Efter bagning afkøles panforten og drysses med flormelis. Den bliver bedst af at trække til næste dag før man smager på den (hvis man kan vente så længe). Skæres i små stykker ved servering. Den skulle angiveligt kunne holde sig i flere måneder ved stuetemperatur, hvis den opbevares tørt og er pakket godt ind. Det har jeg ikke selv afprøvet endnu ;-)

2 comments:

  1. Mmm! Jeg kan stadig ikke bestemme mig for, om jeg får prøvet dette i år, men det ser skønt ud :-)

    ReplyDelete
  2. Det er skønt, omend ganske tungt. Jeg er faktisk den eneste herhjemme der spiser af den, men min kvalmetærskel er vist også højere end de fleste andres :)
    Kh Anna

    ReplyDelete