Friday, April 8, 2011

Æblepakker med flødeskum

Der var et par plader butterdejs til overs i fryseren, efter at jeg for et par dage siden lavede skinkestang (lækker, lækker opskrift fra NYBH!). Sammen med et par madlavningsæbler, som havde ligget i køleskabet i efterhånden mange uger, og en klump marcipan fra skabet, kunne det lige blive til en lækker dessert. Jeg fulgte delvist en opskrift fra Karolines Køkken 7.




Æblepakker med flødeskum
(4 personer)

2 - 3 skrællede madlavningsæbler, skåret i mindre stykker (der skal være cirka 150 g æble)
30 g smuttede, grofthakkede mandler
1/2 tsk revet citronskal
2 spsk rosiner
1 spsk rørsukker
1/2 tsk stødt kanel
1 spsk blødt eller smeltet smør
2 plader frossen butterdej
50 g groftrevet marcipan
æg til pensling
flødeskum til servering

Butterdejspladerne tøs op på køkkenbordet. Imens blandes æblefyldet (æbler, citronskal, rosiner, sukker, kanel samt smør). Hver butterdejsplade rulles tyndt ud (cirka 15 x 30 cm), og skæres over i 2 lige store stykker. Den udrullede dej hviler et par minutter, hvorefter marcipan og æblefyld fordeles ligeligt på hvert af de 4 stykker. Hvert stykke lukkes ved at samle de 4 hjørner på midten og mase dem lidt sammen. Pensles med æg og drysses med sukker (gerne noget groft, som for eksempel perlesukker).
Æblepakkerne skal bages i 20 minutter ved 200 grader. Serveres med flødeskum.

2 comments:

  1. Sådan en kunne jeg nu godt spise nu, men jeg må hellere holde mig til min frokost :-D

    God weekend!

    ReplyDelete
  2. Hej piskeris.

    Jeg er glad for at kunne friste ;-) Også god weekend til dig!

    ReplyDelete