Monday, April 11, 2011

Kylling i rød karrysuppe (og lidt om elektrisk strøm)

Pyha, når man bliver udsat for en spørgelysten, snart 4 årig dreng, finder man hurtigt ud af, at ens viden om verden er hullet som en sweitzerost. Her til aften, fik jeg en masse spørgsmål om elektrisk strøm, og jeg kunne svare på deprimerende få af dem. Første spørgsmål lød: "Hvad sker der med strømmen, når man slukker lyset? Hvor forsvinder den hen?" Her var jeg stadig med og kunne forklare, at strømmen er inde i ledningen, selvom lampen er slukket. Der kom flere spørgsmål, som jeg nogenlunde hæderligt fik svaret mig igennem. Blandt andet havde knægten lidt svært ved at forstå, at man ikke kan se strømmen. Jeg fik forklaret, at man laver strøm på et kraft-varmeværk, hvorefter der så blev spurgt ind til, hvordan strømmen rent faktisk bliver lavet, af de ting, man brænder af, og ikke mindst, hvordan strømmen kommer ind i ledningen. Det var så spørgsmålet lige ned i et af de store huller i osten. Jeg ved ikke, hvordan man laver energien fra kul om til strøm, sådan rent praktisk. Overhovedet ikke! Jeg har ganske enkelt aldrig spekuleret på det, men det er da egentlig et godt stillet spørgsmål. Så nu må jeg igang med at læse lidt op på emnet. Hvis ikke google kan hjælpe mig, er jeg vel nødt til at anskaffe mig en eller anden fysikbog fra folkeskolen eller gymnasiet. Jeg får helt stress over, hvilke spørgsmål, jeg vil få stillet, når han starter i skolen..

Nå, til maden! Aftenens menu er en let tilpasset version af en opskrift fra det nyeste nummer af Magasinet Mad. Retten har jeg lavet et par gange, og den er allerede blevet lidt et hverdagshit herhjemme.


Kylling i rød karrysuppe
(3 - 4 personer)

1 lille løg
1 spsk rød karrypasta
saft af 1 limefrugt
1 spsk sukker
1 dåse kokosmælk (4 dl)
4 dl hønsebouillon
1 pakke kyllingeinderfilet
200 g grønne bønner
1/2 bundt forårsløg

Tilbehør: ris

Løget pilles og skæres i tynde både. Karrypastaen steges i lidt olie i bunden af en gryde. Løgene tilsættes og svitses lidt under omrøring. De må ikke branke! Herefter tilsættes bouillon, kokosmælk, limesaft og sukker, og suppen simrer under låg i 15 minutter. Kyllingen tilsættes og koges med i 10 minutter, alt imens bønner og forårsløg klargøres. Bønnerne skal eventuelt nippes, og forårsløgenes nederste del skæres i tynde ringe. Når de 10 minutter er gået, tilsættes bønner og forårsløg. Suppen koges 5 minutter mere, smages til med salt og peber, og serveres med ris.

No comments:

Post a Comment