Saturday, April 16, 2011

Spinatboller

Jeg har bagt disse spinatboller til madpakken, fordi den ældste dreng og manden min skal ud og se øko-køerne blive lukket ud på græsset senere idag. Køerne skulle angiveligt danse! Det kan jeg ikke helt forestille mig hvordan ser ud, så min mand har lovet at optage et lille videoklip med hoppende køer :-)
På bogfronten er jeg langsomt ved at arbejde mig igennem A Song of Ice and Fire, en meget velskrevet fantasy-serie. Jeg er nu ved bog 3. Det går ikke specielt stærkt, for det er tykke bøger, men de er absolut værd at læse.

Spinatbollerne har jeg fundet i Amo's 3. reklamebagebog. De er blevet bagt af et par omgange herhjemme indenfor de sidste par uger. Jeg har valgt at reducere lidt i mængden af de flydende ting, for dejen blev lige vel klæg efter den oprindelige opskrift. Der står jo ikke noget om, at det skulle være klatboller. Bollerne er nu stadig saftige og lækre selv med let reduceret væskemængde.



Spinatboller
(24 stk)

800 g hvedemel
100 g grahamsmel
5 dl lunkent vand
50 g gær
150 g optøet, hakket spinat
200 g hytteost
2 tsk sukker
2 tsk groft salt
75 g græskarkerner

Væsken krammes af den optøede spinat. Gæren røres ud i lunkent vand. Salt, sukker, spinat, hytteost, græskarkerner og grahamsmel tilsættes. Herefter tilsættes hvedemel lidt efter lidt, og dejen æltes godt igennem . Jeg æltede på røremaskine, her passede den angivne mængde mel fint, men det kan godt være at dejen stadig vil være ret klæg, hvis man håndælter. Dejen hæver lunt og tildækket i 45 minutter og formes herefter til  24 boller, som lægges på bageplader beklædt med bagepapir. Bollerne efterhæver en halv time, pensles med sammenpisket æg og bages i 15 minutter ved varmluft.

7 comments:

  1. De lyder skønne, de boller! Elsker når der kommer grønt og godt i bagværket :-)

    Hehe, en eller anden dag tror jeg, at jeg må læse de bøger. Gemalen er helt vild med dem, og jeg kender mange, som roser dem i høje toner. Men jeg må indrømme, at tykkelsen indtil nu har skræmt mig lidt ;-)

    ReplyDelete
  2. Hej Piskeris

    De smager også rigtig skønt :-) Spinatsmagen er der, men brager ikke fuldstændigt igennem..

    Jeg håber du kaster dig ud i bøgerne, trods tykkelsen! Det er skønt at læse fantasy skrevet for voksne. Men jeg kan nu godt forstå at tykkelsen skræmmer lidt! Jeg er også en smule træt af, at jeg ikke får læst så mange andre bøger, jeg kan blogge om, for tiden ;-)

    ReplyDelete
  3. Hvor ser de lækre ud! Jeg er gået helt i stå med bagningen :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    ReplyDelete
  4. Hej Birthe

    Tak tak :-) Jeg kan nu godt forstå, hvis du ikke har haft tid til bagning på det seneste. Det var spændende at læse om dit arrangement med årstiderne!

    Mvh Anna

    ReplyDelete
  5. Spinatboller, lyder rigtig lækkert, og så lyder det samtidig også sundt, og det er jo ikke så ringe endda. Skal helt klar prøves. Tak for tippet :)

    Påskehilsen

    Monne
    weekendophold i København
    http://weekendopholdikøbenhavn.dk/

    ReplyDelete
  6. Hej Monne

    Præcis! Man føler sig vældig sund, når man spiser noget med spinat :-)

    Mvh Anna

    ReplyDelete
  7. Hej! Jeg skal helt sikkert prøve disse lækre boller-leder hele tiden efter nye måder at få min 3-årige søn til at spise grønt😊Har dog er spørgsmål-kan man bytte hytteosten ud med laktosefri creme fraiche tror du? Sønnen er laktoseintolerant. Vh Pernille

    ReplyDelete