Monday, April 25, 2011

Forsinket god påske

.

Her kommer lige et let forsinket påskerelateret blogindlæg. Jeg faldt nemlig over disse lækre påskeæg fra himmelske kager. De blev, sammen med nogle hjemmelavede bolcher, brugt som værtindegave påskesøndag. Jeg tillader mig at bringe opskriften som jeg lavede dem, idet jeg bruger blog'en her som mit eget opskriftsarkiv.

Mandelkrokant-æg
(10 stk)

150 g marcipan
50 g sukker
50 g nougat
50 g smuttede mandler
mørk chokolade til overtræk (jeg brugte nogle chokoladeknapper jeg havde i rest fra julen)

Mandlerne hakkes og ristes sammen med sukkeret på en pande. Nougat tilsættes og smeltes med. Massen afkøles og blandes med marcipan. Formes til æg og overtrækkes med chokolade.

Orangeæg med Grand Marnier
(10 stk)

300 g marcipan
skal af en økoappelsin
2 spsk Grand Marnier
lys chokolade til overtræk (brugte næsten en hel plade på 200 g)

Marcipanen blandes med appelsinskal og alkohol. Formes til æg og overtrækkes med lys chokolade.

NB: Jeg har altid lidt problemer, når jeg overtrækker med chokolade. Af skræk for at opvarme chokoladen så meget, at den er ubrugelig, får jeg undersmeltet den let, således at chokoladelaget bliver vældig tykt. Dette skete også denne gang med orangeæggene. De måtte en tur i køleskabet natten over for at stivne, men så var de også ok. Chokoladeknapper er jo som altid ret taknemmeligt at arbejde med, desværre smager det bare ikke heeeeelt så godt som god mørk choko :-)


Orangeæg med Grand Marnier (til venstre) og mandelkrokantæg (højre)

Herefter lidt bolchefremstilling. Det er år og dag siden jeg sidst har lavet bolcher, så teknikken var lidt rusten. Det er egentlig ikke så svært at lave bolcher selv, problemet er, at hele køkkenbordet skal ryddes inden, for det er ret pladskrævende. Derfor kan der gå vældig lang tid imellem at jeg tager mig sammen til det. Når man laver bolcher skal man som minimum have et sukkertermometer og et eller andet teflonunderlag til den varme masse, samt nogle dejskrabere til at røre i bolchemassen med. Desuden skal man bruge en god saks til at klippe bolcher med, samt vindruekerneolie til at smøre reskaber og underlag med. Det er en god ide at have  olien klar på bordet under hele processen. Engangssprøjter fra apoteket er et must til nøjagtig opmåling af smagsstoffer. Jeg købte et bochestartsæt hos panduro hobby, hvor der medfølger remedier samt et lille hæfte med fremgangsmåde og opskrifter. I hæftet skriver de at temperaturen på massen skal være 162 grader, når det skal hældes ud af gryden. Jeg har erfaring med at bolcherne bliver bedre, hvis temperaturen kommer tæt på, men absolut IKKE over 165 grader. 


Klargøring af teflonunderlag. Jeg taper underlaget fast til en bageplade med malertape og placerer et håndklæde under - for at beskytte bordet.

Bolchegrundmasse

1 dl vand
450 g almindelig sukker
125 g druesukker

Koges til lige under 165 grader og hældes ud på teflonunderlaget. Stivner lidt, hvorefter smagsstoffer tilsættes og massen æltes med dejskrabere. Pulversmagsstoffer tilsættes først, herefter levnedsmiddelfarve og til sidst aromastoffer. Aromastofferne skal først tilsættes når massen er kølet noget, ellers fordamper for stor en del af smagsstofferne. Når massen er tilstrækkeligt kølet af til at man nogenlunde kan røre ved den, tages en lille del fra og rulles til en stang, som klippes til bolcher. Jeg plejer at placere bolcherne til afkøling på bagepapir smurt med vindruekerneolie. 

Disse varianter blev lavet:

Colabolcher
(fra bogen Krudtugler og Kanelsnegle af Sif Orrelana)

1 portion grundmasse
0,5 ml brun levnedsmiddelfarve (det havde jeg ikke, så jeg miksede lidt grøn og rød)
2 ml colaaroma
2 tsk citronsyre

Dameskrå

3 spsk lakridsekstrakt
1 spsk salmiaksalt
0,5 ml sort levnedsmiddelfarve
1,5 ml anisaroma

For at undgå, at bolcherne klistrer sammen, når de pakkes i glas, drysses colabolcherne med flormelis og dameskråene med lakridsekstrakt.


Colabolcher (venstre) samt dameskrå (højre). Farven på colabolcherne blev desværre mere laksefarvet end brun :-)


2 comments:

  1. Det ser skønt ud, og værtindegaver, som man selv laver, er og bliver de bedste. Jeg har tænkt på at lave en chai-ekstrakt, som jeg så Camilla Plum lave forleden, og give den som værtindegave. Bolscher er også en genial idé, hvis ikke jeg var for nærrig til at investere i Pandurosættet, men flotte ser de ud!

    ReplyDelete
  2. Hej Carla.

    Ja, jeg syntes også det var en større udskrivning dengang jeg købte bolchesættet :-) Men klart et hit til værtindegaver, for de smager jo super godt! Jeg så desværre ikke det afsnit af Camilla Plum med chai-ekstraktet, så jeg vil glæde mig til at læse mere om det på din blog!

    Mvh Anna

    ReplyDelete