Tuesday, May 17, 2011

Alfons Åberg's småkager

De her småkager er ren nostalgi for mig. Det er nemlig de kager, Alfons Åberg stjæler fra kagedåsen, mens bedstemor spiller kort med de to store fætre. Og samtidig var det sådan småkager burde se ud, i følge en cirka 25 år yngre udgave af mig. Da jeg faldt over kagerne i Leila Lindholms 'A Piece of Cake' blev jeg ramt af minderne og var simpelthen nødt til at bage dem. Jeg har lige ændret en lillebitte smule på opskriften (tilsat vaniljesukker samt hjortetaksalt). 




Syltetøjskager
(25 stk)

175 g hvedemel
1/2 dl kartoffelmel
50 g flormelis
1 tsk vaniljesukker
1/4 tsk hjortetaksalt
150 g koldt smør
1/2 spsk koldt vand
1/2 dl hindbærsyltetøj




Hvedemel, kartoffelmel, flormelis, vaniljesukker samt hjortetaksalt blandes i en skål. Smørret skæres i terninger og gnides ud i melblandingen. Vandet tilføjes og dejen samles. Dejen skal herefter hvile i køleskabet i mindst en time. Efterfølgende trilles dejen til cirke 25 små kugler, som trykkes let flade på en plade beklædt med bagepapir. Der laves en fordybning i midten af hver kage, og lidt syltetøj fyldes i hullet. Småkagerne skal bages en 10 minutters tid ved 175 grader. De skal være let gyldne, når de tages ud af ovnen.

6 comments:

  1. Åh, ja har dem også i mit opskriftindeks - og de vækker klart minder. Jeg har lavet den et utal af gange :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    ReplyDelete
  2. Hvor er de fine - blev også helt nostalgisk, da der var en blogger, som jeg ikke kan huske navnet på, der skrev om Yggenyk-kager forleden.

    ReplyDelete
  3. Hej Birthe og Carla.

    Vi madbloggere må være ret nostalgisk anlagte. Det forekommer mig i hvert fald at klassikere som citronmånen og mormorsalaten dukker op med jævne mellemrum i bloggerverdenen. Og yggenyk-kagerne husker jeg også :-)

    Mange hilsner fra Anna

    ReplyDelete
  4. Hej Anna
    Hvor hyggeligt med Alfonskager. Jeg så, sammen med Leander, netop det afsnit af Alfons Åberg for nylig:)
    Hyggeligt at se dig som læser på min blog, tak for det.
    Jeg har været inde på din blog mange gange, og jeg har tænkt, at du måske kunne blive en stor hjælp for mig, som er håbløs i et køkken, men nogle af dine opskrifter foregår vist på et niveau, som jeg ikke kan være med på:)
    Jeg glæder mig til at læse mere:)
    Kh Mathilde fra gamle dage

    ReplyDelete
  5. Hej Mathilde.

    Tak i lige måde! Du laver nogle rigtig søde krea-ting. Særligt de hæklede bamser er jeg ret vild med :-) Ville ønske jeg kunne sådan noget! Af og til køber jeg en masse garn og forsøger mig med lidt strikkeri, men som regel strander projektet i en skuffe et sted. Nu kan jeg så istedet beundre dine kreationer ;-)

    Mange hilsner fra Anna

    ReplyDelete
  6. Jamen det er jo bare fantastisk, at vi kan beundre hinandens evner lidt så:)

    ReplyDelete