Tuesday, May 24, 2011

Salat med vandmelon og feta

Det er ganske forståeligt, at vandmelonsalaten efterhånden er gået hen og blevet lidt af en sommerklassiker. Den saftige, sødme fra vandmelonen og fetaens salte smag komplimenterer nemlig hinanden utrolig godt. Jeg faldt over denne opskrift hos Nigella Lawson, hvor rødløgene lige koges kortvarigt i limesaft for at tage toppen af den skarpe smag. Kogelagen bruges samtidig som dressing. 




Salat med vandmelon og feta

1 lille rødløg
2 - 3 limefrugter
cirka 1,5 kg vandmelon (svarer til det meste af en ikke alt for stor melon)
250 g fetaost (i blok)
et stort bundt bredbladet persille
2 - 3 spsk olivenolie
100 g sorte oliven uden sten

Rødløget skæres i smalle både og koges kortvarigt i limesaften. Sættes til afkøling. Melonen skæres ud i halvstore, mundrette stykker og befris nogenlunde for sten. Fetaen skæres i lidt store tern. Vandmelon og feta kommes i en skål sammen med bredbladet persille (persillebladene skal plukkes af stænglen). Løg med limesaft, olivenolie og oliven tilsættes. Salaten blandes varsomt med fingrene, så vandmelon og feta ikke smatter helt sammen.

4 comments:

  1. Uhmm, altid et hit :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    ReplyDelete
  2. husker stadig, hvor glad jeg blev, da jeg smagte den kombi første gang. Og god idé med at koge den værste skarphed af løg på den måde. Jeg er den helt store løgspiser, men er sjældent glad for rå løg, så det er jo en genial løsning!

    ReplyDelete
  3. Hej Birthe.

    Ja, det smager ræddi ræddi godt :-) I dit opskriftsindex fandt jeg her til aften lige nogle spændende versioner af vandmelonsalaten, som jeg snart vil prøve at lave.

    Mvh Anna

    ReplyDelete
  4. Hej Carla.

    Rå løg i alt for store mængder er heller ikke helt mig! En anden fordel ved at koge rødløgene i limesaft er, at de får en rigtig flot, pink farve :-)

    Mvh Anna

    ReplyDelete