Monday, May 23, 2011

Tapenade

Forskellige former for olieret smørelse er jeg helt vild med. Helst olivenoliebaseret smørelse. Her til aften lavede jeg en ordentlig omgang tapenade. Egentlig er det Carlas skyld at jeg nu omsider har kastet mig ud i at putte ansjoser i maden. I hendes udgave af pasta bolognese skal der nemlig ansjoser i. Eftersom jeg altid er på jagt efter spændende varianter af hverdagsklassikeren spagetti med kødsovs, skulle det naturligvis prøves. Det smagte bestemt bedre end ventet og kan klart anbefales! Smagen af ansjoser kamufleres naturligvis bedre i en kødsovs end i en tapenade, men jeg er efterhånden kommet til at holde ganske meget af den salte og diskret fiskede smag. Tapenade smager ganske fortrinligt på en lille crostini, til pasta eller som dip til nogle friske grøntsager. Versionen her har jeg fundet i Den Klassiske Køkkenskole af Anne Willan.




Tapenade

140 g sorte oliven uden sten
5 - 6 ansjosfileter
50 g kapers
3 - 4 fed hvidløg
1 dl olivenolie

Alle ingredienser, fraset olivenolien, kommes i en foodprocessor. Mens maskinen kører tilsættes olivenolien lidt ad gangen. Tapenaden kan naturligvis også laves i en stor morter.

NB: Portionen blev ganske stor, en anden gang vil jeg nok lave halv mængde. Særligt fordi det kun kan holde sig få dage på køl. Jeg kommer til at spise tapenade morgen, middag og aften, hvis jeg skal arbejde mig igennem alt det ;-)

5 comments:

  1. Jeg er SÅ vild med tapenade, det er simpelthen så lækkert :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    ReplyDelete
  2. Nemlig! Og det er bare super lækkert at guffe små hapsere med tapenade, når man (= jeg) er lidt lækkersulten om aftenen ;-)

    Mvh Anna

    ReplyDelete
  3. Hvordan kunne jeg overse et indlæg, hvor jeg får skyld for noget så skønt. Jeg har altid et glas ansjoser i køleskabet og er ikke bange for at bruge det - til kødsovs, til tapenade (mums!), eller på et stykke ciabattabrød med en skive tomat, lidt olivenolie og en ansjosfilet, grillet i ovnen :)

    ReplyDelete
  4. Hej Carla.
    Ja, det er helt klart din skyld at ansjoser nu bor i vores køleskab mere eller mindre fast :-) Og efterhånden får jeg sneget de små fisk i alt muligt forskelligt. Jeg vil helt klart snart tage mod til mig og prøve at spise dem grillet i ovnen på et stykke ciabattabrød!

    Mange hilsner fra Anna

    ReplyDelete
  5. Gør det - jeg tager skylden! Og hvis man lige rister brødet en smule først, så man kan "raspe" lidt af et fed hvidløg på det, inden de andre ting kommer på, og man griller hele balladen... uha :)

    ReplyDelete