Tuesday, February 22, 2011

Et lækkert madbrød

Det var virkelig et kup, da jeg for et par uger siden faldt over Leila Lindholms "A Piece of Cake" i føtex til kun 79 kr. Masser af spændende opskrifter samt lækre og inspirerende billeder - hvad mere kan man ønske sig! Der er også et par opskrifter som indeholder bær fra haven. Dem vil jeg prøve til sommer, hvis mine nyplantede buske med ribs og solbær bliver med bær.
Madbrødet her fandt jeg i bogen en dag, hvor jeg lige ville peppe frokosten lidt op. Jeg havde kartofler, en rest feta (hvorfor skal feta absolut sælges i portioner på et halvt kilo..) og en lille rosmarinplante i vindueskarmen. Der skulle egentlig have været brugt gedeost, men det blev ganske fint med feta istedet. Og som en lille ekstra bonus faldt der lidt feta af brødet under bagningen. Det blev dejligt sprødstegt og smagte bare yummi!



Focaccia med kartoffel og feta:

25 g gær
3 dl håndvarmt vand
1/2 dl olivenolie
1 spsk akaciehonning
3/4 spsk groft salt
475 g proteinrigt hvedemel (- stod der i opskriften. Jeg endte med at bruge en del mere, for bare nogenlunde at kunne røre ved dejen uden at klistre helt fast)
2 kartofler, skåret i meget fine skiver på mandolinjern eller lignende
1 fed hvidløg, ligeledes i meget fine skiver
rosmarinblade fra 2 kviste
200 g blød fetaost

Gæren opløses i vandet. Olivenolie, honning og salt tilsættes. Melet tilsættes lidt ad gangen. Dejen hæver tildækket til dobbelt størrelse i cirka 45 minutter. Dejen hældes ud på et meldrysset bord og deles i 2 stykker. Hvert stykke formes til en bolle, der trykkes flad, til den er 1,5 cm tyk. Efterhæver 1/2 times tid. Fyldet puttes nu ovenpå, kartofler først, herefter hvidløg og hakket rosmarin, og til sidst smuldres fetaosten over og der dryppes med olivenolie. Bages i midten af ovnen i 10 - 15 minutter ved 225 grader.

3 comments:

  1. Hvor sjovt, vi formede dem ens :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    ReplyDelete
  2. yes, sådan! det ser bare lækkert ud og minder mig om en varm solskinsdag i Italien, mens jeg kigger ud på al den latterlige sne, der er kommet i løbet af natten.

    :) C.

    ReplyDelete
  3. @Birthe: Ja, egentlig :-) Det passede lige så fint med bradepanden at lave dem lidt firkantede..
    @Carla: Præcis! Jeg synes også at der for tiden er en tendens til, at mange madbloggere trodser årstiden og blogger om sommermad..

    ReplyDelete