Friday, February 4, 2011

Chokolademousse med appelsin

Her kommer en variant af chokolademousse, som jeg har fundet i Den Klassiske Køkkenskole af Anne Willan. I øvrigt en anbefalelsesværdig madbibel med et væld af informationer om råvarer og tilberedninger. Jeg har en ambitiøs (omend ganske urealistisk) plan om at arbejde mig igennem bogen fra ende til anden rent opskriftsmæssigt. Men det bliver engang, hvor jeg har væsentlig mere fritid, end jeg har nu. Måske et muligt projekt engang, når jeg bliver pensionist. Hvis jeg da altså ikke er fuldstændigt udbrændt, når jeg som 71-årig allernådigst kan få lov til at gå på pension. Puha, der er mange år til... Nå, tilbage til chokomoussen.. Jeg har tidligere lavet den med en 70 %'s mørk chokolade, hvilket har givet en meget brutal chokolademousse med kraftig smag. Med mindre man er inkarneret tilhænger af mørk og bitter chokolade, vil jeg nok anbefale at bruge en chokolade med kakaoprocent på omkring 50 - 60 stykker. Jeg brugte Toms chokolade 57 %, som heller ikke ruinerer madbudgettet, når man køber den. Portionen er en halvering af en portion til 4 personer, men kan sagtens strækkes til mere end 2 personer..



Chokolademousse med appelsin:

100 g mørk chokolade, hakket
saften fra en appelsin (cirka 1/2 dl)
2 pasteuriserede æggeblommer
2 pasteuriserede æggehvider
en lille klat smør (7 - 8 g)
1/2 spsk Grand Marnier
1,5 spsk sukker
Evt lidt flødeskum som pynt

Chokolade og appelsinsaft opvarmes i vandbad til chokoladen er smeltet godt. Blandingen tages fra varmen og æggeblommerne piskes i. Herefter piskes smør og alkohol i. Blandingen står og køler lidt af, mens hviderne piskes stive. Sukker tilsættes hviderne, og der piskes yderligere et halvt minuts tid. Hvider og chokoladeblanding vendes sammen og fordeles i dessertskåle. Moussen skal stå på køl nogle timer inden servering.

NB: Da jeg skulle til at lave chokomoussen, opdagede jeg, at jeg ved en fejl havde købt hele pasteuriserede æg, istedet for pasteuriserede æggeblommer. Så jeg tog altså chancen og proppede nogle upasteuriserede æggeblommer i. Jeg har tidligere haft en mild form for paranoia hvad angår salmonella, og har derfor altid undladt at bruge upasteuriserede rå æg. Men i følge min veninde, som er biolog, er der ret beskedne mængder salmonella i et friskt, råt æg, hvis det er inficeret. Og der skal meget store mængder salmonella til, før man bliver syg. Så hvis maden spisen indenfor en rimelig tidsramme, og i øvrigt opbevares koldt, er der ikke så stor risiko ved at indtage lidt råt æg. Der hvor det bliver farligt er, hvis retten står længe ved en for høj temperatur inden den spises, som for eksempel en kiksekage i solen. Så kan eventuelle salmonellabakterier formere sig eksplosivt og give anledning til en madforgiftning.

2 comments: