Saturday, February 12, 2011

Lim i sofaen..

Det bliver desværre ikke helt til så meget bloggeri for tiden.. Jeg har lavet forskellige ting, jeg gerne vil have blogget om, og har desuden omsider fået en bog læst færdig. Men på en eller anden måde strander jeg ofte foran flimmeren, når begge børn er puttet, og kommer ikke videre. Nu har jeg så også brugt en del tid på at følge med i nyhederne på det seneste. Jeg håber (som så mange andre) at Egypterne får det demokrati, de drømmer om, nu hvor diktatoren omsider efter massivt pres er gået af..

Og så til aftenens menu. Jeg har sat mig selv og familien på den udfordring, at vi skal have skåret i mængden af kød vi indtager. Dels af hensyn til sundhed og miljø, dels for at spare penge (man er vel jyde!). Ideen er så, at når vi så spiser kød, kan det være noget bedre og mere spændende kød. Desuden er planen at vi vil spise mere fisk, eller snarere begynde at spise fisk. Som det er nu, er vi ret elendige til at huske at spise fisk på nogenlunde regelmæssig basis. Når kødmængderne bliver beskåret, vil det uvægerligt føre til flere vegetardage.. Så jeg må have lært mig nogle gode opskrifter, som involverer henholdsvis bønner, linser og kikærter. Jeg er startet ud med nyklassikeren falafel. I mangel af frituregryde har jeg stegt dem på panden, hvilket IMO blev ganske udemærket..



Pitabrød med falafel
(til 3 - 4 personer)

200 g kikærter
2 fed hvidløg
1 løg
1 æggeblomme
1 tsk stødt spidskommen
2 spsk friskhakket persille
1/2 spsk friskhakket koriander
1/4 dl citronsaft
1/2 tsk salt
mel samt olivenolie til stegning

Kikærterne skal udblødes i 10 - 12 timer og herefter koges i 40 minutter, så det kræver lidt planlægning. Vandet skiftes ud mellem iblødsætning og kogning. Man kan også til nød bruge kikærter på dåse. Samtlige ingredienser pureres i en foodprocessor. Konsistensen skal være som en fast fars. Er den for blød kan den trække i køleskabet i en halv time. Farsen formes til små runde boller, som vendes i mel og steges på alle sider i olie. Man skal ikke spare for meget på olien, så klistrer de bare fast til panden og går helt i smadder.

Pitabrødene bagte jeg selv efter følgende simple opskrift:

15 g gær
3 dl lunkent vand
1 tsk salt
cirka 450 g hvedemel

Gær røres ud i vand. De øvrige ingredienser tilsættes og dejen æltes godt. Hæver tildækket cirka 45 minutter (til det har fordoblet sin størrelse). Dejen slås ned og deles i 12 stykker. Ovnen tændes på 250 grader. Hvert dejstykke rulles med kagerulle ud til en plade på størrelse med en underkop. Efterhæver i 10 minutter og bages midt i ovnen i 6 - 8 minutter. Jeg var nødt til at bage dem på 2 plader og ad 2 omgange.

Til pitabrødene serverede jeg, udover falafel, rucolasalat, fetaost, agurk og snackpeber.

4 comments:

  1. Jeg må altså også ha' lavet falafler, de lyder så skønne :-)

    Jeg hader det, når sofaen er smurt ind i lim og man bare ikke kan komme videre ;-)

    Mange hilsner
    Birthe

    ReplyDelete
  2. Det er en ganske udmærket måde at spise tørrede bælgfrugter på, synes jeg..
    Her til aften slap jeg heldigvis fri af sofaens klister. Tricket er at undgå at tænde for fjernsynet ;-)

    Mvh Anna

    ReplyDelete
  3. Prøv også falafel med bulgursalat (bulgur, grønsager, feta) - og så kan man købe dem færdige i Føtex.. Det bliver aldrig nemmere at være vegetar!

    ReplyDelete
  4. Ah, genialt! Så slipper man for hele cirkusset med at huske at sætte kikærter i blød, koge, blende, osv ;-)

    ReplyDelete