Monday, February 14, 2011

Så nemt, så nemt..

Syltetøjsfremstilling troede jeg indtil for nylig var en kompliceret videnskab med mange vanskelige delprocesser. Et helt uoverkommeligt projekt, som kun meget inkarnerede husmødre fra mine bedsteforældres generation kunne finde ud af. Her for nyligt kastede jeg mig så omsider ud i at fremstille marmelade selv. Jeg købte en pose syltesukker i den lokale Rema sammen med et par poser frostbær. Syltesukker er sukker tilsat geleringsmiddel, citronsyre samt konserveringsmiddel. Så hvis man bare vil lave plain marmelade, er det ikke nødvendigt at tilsætte noget som helst udover bær (naturligvis optøede). Fremgangsmåden er blot, at sukker og bær blandes og koges, og voila, så har man marmelade. Sværere er det ikke!! Jeg føler mig næsten helt dum ved at blogge om det, når det er så uendeligt simpelt, men på den anden side vil jeg gerne dele med omverdenen, at man i løbet af 10 minutter kan fremstille sin egen marmelade, som smager meget mere af bær, end de købte (og desuden er væsentlig billigere!). Jeg valgte at bruge halv syltesukkermængde i forhold til bærmængden. Marmeladen bliver stadig ret sød, dog ikke så kvalmende sød som købt marmelade. Og til trods for den reducerede syltesukkermænde, stivnede marmeladen fint, da den blev kold.

Det blev til et glas med hindbær og et glas med jordbær. Jordbærrene giver jeg lige en let omgang med stavblenderen inden kogning, da jeg ikke er så meget for hele bær i min marmelade.

Generelt om syltetøj
Frugt og bær indeholder syre og pektin, som er naturens eget geleringsmiddel. Både pektin og smag ødelægges af langvarig kogning, derfor skal syltetøj laves i små, hurtigkogte omgange. For at minimere kogetiden er det derfor smart, at blande sukker og bær godt inden kogning, samt at fyre godt op for kogepladen, så det bulderkoger i forholdsvis kort tid. Sukkerindholdet bør være mindst 60 %, hvis mugdannelse skal undgås. Man kan selvfølgelig også vælge bare at lave marmeladen i små portioner, så det ikke får lov at stå alt for længe, inden det spises. Beholdere skal naturligvis steriliseres inden brug. Dette kan gøres ved at vaske dem af i opvaskemiddel og koge dem i 10 minutter. Jeg nøjes bare med at skolde mine glas grundigt, idet vi jo spiser marmeladen indenfor en lille måneds tid. Det er også vigtigt at skumme marmeladen efter endt kogning, da skummet indeholder bakterier og mugsvampe.

Og til sidst, angående forskellen på syltetøj og marmelade. Så vidt jeg kan surfe mig frem til er der ingen forskel. Både syltetøj og marmelade skal indeholde 350 g bær eller frugt pr 1000 g (undtaget herfra er syltetøj /marmelade lavet af ribs, kvæde og havtorn, hvor det er 250 g). Der er dog en tendens til at syltetøjet har en tyndere konsistens end marmeladen.

Kilde: Den Klassiske Køkkenskole og "det store bibliotek"

6 comments:

  1. Det er altså lige et sprog, jeg forstår, det med at koge to ting sammen og få syltetøj ud af det :) Jeg havde nok også forventet, at det var omgærdet af mere mystik og en masse uforståelig husmorlingo. Jeg har haft lyst til at lave appelsinsyltetøj, og nu er jeg ikke så præstationsangst over for det længere - tak :)

    ReplyDelete
  2. Ja, jeg er også stadig i chok over hvor nemt det egentlig er. I hvert fald med syltesukker! Men appelsinmarmelade lyder nu alligevel lidt mere ambitiøst end jordbær- og hindbær versionen ;-) Er det ikke noget med at man også skal bruge skrællen? Jeg glæder mig til at læse om dine erfaringer med det :-)

    Mvh Anna

    ReplyDelete
  3. Jo, jeg er ude i noget med appelsinskræl i små tern uden den hvide del. Jeg tror ikke, at det tykner på helt samme måde som bær, så det bliver måske en lidt flydende historie. Wish me luck ;-)

    ReplyDelete
  4. Jeg krydser fingre ;-) Glæder mig til at læse om forsøget!

    ReplyDelete
  5. Du har helt - det er meget lettere at sylte, end man skulle tro - og pludselig kan man slet ikke lade være :-D

    Nu får jeg helt lyst til at sylte igen... og jeg har altså ikke fået spist lageret op endnu ;-)

    ReplyDelete
  6. He he, præcis :-) Jeg begynder at forstå, hvorfor man altid får marmeladeglas med hjem fra folk, der regelmæssigt sylter. For man får med et minimum af arbejdsindsats hurtigt skaffet sig et stort lager..

    ReplyDelete