Friday, February 25, 2011

Fyldte peberfrugter på vegetarfacon

Min jagt på velsmagende retter til ugens kødfri dage fortsætter. Gerne noget, der smager godt, så man vælger vegetarretten til i stedet for at vælge kødet fra. Der er ikke noget værre end at spise erstatningsmad, altså mad, hvor man prøver at erstatte kød med noget, man prøver at bilde sig selv ind smager næsten som kød. Skrækeksemplet fra min barndom er selleribøffer som erstatning for en klassisk bøf. Stort traume! Jeg får næsten koldsved og let kvalme ved tanken. De bøffer er skyld i, at jeg først for få år siden fandt ud af, at selleri faktisk kan smage godt. Og nu jeg er i gang med min lille svada. Tofu! Det vil aldrig kunne erstatte kød rent smagsmæssigt. Da jeg første gang så tofu, tænkte jeg, at det nok måtte smage sådan lidt feta-agtigt. Stor var skuffelsen, da jeg fik en mærkelig, smags- og konsistensløs masse i munden. Yikes! Måske lærer jeg at sætte pris på det engang, hvis jeg finder ud af at tilberede det på en eller anden velsmagende måde.. Men indtil en eller anden vedholdende person får omvendt mig til tofu-holdet, vil jeg afholde mig fra yderligere eksperimenter med tofu.

Heldigvis har jeg via NYBH opdaget bloggen kødfri fredag. Her finder man virkelig mange inspirerende opskrifter på vegetarmad. Aftenens menu, peberfrugter med hasselnøddefars, er fundet hos kødfri fredag. Da jeg ikke lige havde frisk dild, skiftede jeg det ud med purløg, ligesom jeg også valgte at gratinere peberfrugterne med lidt ost, hvilket retten så afgjort ikke blev ringere af ;-) Peberfrugterne blev rigtig lækre, og mættede desuden godt.

Beklager billedkvaliteten! Det er ikke altid så nemt at tage gode billeder om aftenen..


Peberfrugter med hasselnøddefars:

100 g hasselnødder
4 store peberfrugter
200 g løg
4 fed hvidløg
200 g fennikel (svarer cirka til 1 halvstor fennikel)
4 spsk hakket purløg
3 æg
2 dl rasp
olie til stegning
mellemlagret ost til gratinering

Nødderne hakkes og ristes gyldne på en pande. Peberfrugterne skæres igennem på den lange led, og kernerne fjernes. Løg, hvidløg og fennikel hakkes og svitses herefter i olien i nogle minutter. Blandingen hældes i en skål og køler let af. Nødder, dild og æg røres i. Krydres med salt og peber. Herefter røres raspen i til farsen har en passende konsistens. Fyldet fordeles i peberfrugterne og osten kommes ovenpå. Peberfrugterne puttes i et ovnfast fad med lidt vand i bunden og bages i 20 minutter i en 200 grader varm ovn.

Serveres med ris eller brød, for eksempel foccacia med kartoffel og feta.

4 comments:

  1. Det er virkelig en skøn side, med masser af inspiration. De ser virkelig lækre ud :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    ReplyDelete
  2. Ja, det er virkelig en skøn side! Jeg skal helt sikkert have prøvet flere af hendes vegetarretter :-)

    Mvh Anna

    ReplyDelete
  3. Uhm, det er noget lækkert fyld til en peberfrugt - det må prøves. Jeg er selv lige ved at prøve om tofu er noget eller ej. Har lavet 3 retter med det her de sidste dage og jeg må indrømme at det er bedre end jeg forventede. Der skal 'bare' en masse krydderier til. For mig var det faktisk lugten af det rå tofu der var det værste :-)

    Måske skulle du give det en chance mere - i karry er det ligefrem godt ;-)

    Glad hilsen
    Malou

    ReplyDelete
  4. Ja, det fyld var ganske lækkert. Selvom det var uden kød, var der alligevel en del 'substans' i det. Jeg følger meget interesseret med i dine tofu-eksperimenter :-) Og når nu Piskeriset samtidig skriver om thai-mad, kan det måske være, at jeg kan komme over et par madtraumer (tofu, fish-sauce, tørrede rejer og koriander). Jeg prøvede engang at lave en thairet, som blandt andet indeholdt ovennævnte ingredienser. Selvom flere af tingene lugtede fælt, bildte jeg mig ind, at flere fæle ting sammen sikkert kunne danne en kemisk forbindelse, hvor det hele pludselig ville smage godt. Det skete ikke!! Vi måtte hælde hele retten i skraldespanden og hente mad fra Restaurant Den Gyldne Måge..

    Men ja, måske skulle jeg genoverveje tofu ;-)

    Mvh Anna

    ReplyDelete