Monday, February 7, 2011

Fastelavnsboller - familiens foretrukne version

I weekenden fik husets 3 årige besøg af en meget savnet kammerat fra sin gamle børnehave. Fastelavnsboller virkede som den oplagte ting at bage til den anledning. Den opskrift, jeg stort set altid bruger, har jeg fundet i en udgave af magasinet mad fra 2008. Jeg plejer at lave halvdelen af portionen med creme, og den anden halvdel med hjemmelavet hindbærsyltetøj. Man kan også vælge at bruge marcipan som fyld..

Her ses en fastelavnsbolle med creme (mørk glasur) og en fastelavnsbolle med hjemmelavet hindbærsyltetøj (hvid glasur)


Fastelavnsboller med fyld
16 stk

2 dl let eller sødmælk
100 g smør
50 g gær
1 æg
1/2 tsk salt
2 spsk sukker
1/2 tsk stødt kardemomme
cirka 350 g hvedemel (jeg endte med at putte i hvert fald 50 g mere i, fordi dejen blev ved med at være temmelig klistret)

Vaniljecreme
(denne portion rækker til cirka halvdelen af bollerne)
1 æg
2 spsk sukker
1 spsk majsstivelse
1,5 dl mælk, let eller sød
kornene fra 1/2 vaniljestang

Fyld til resten af bollerne
Hindbærsyltetøj eller marcipan

Glasur
100 g flormelis
1 - 2 spsk kogende vand
evt 2 spsk kakao

Hjørnerne trykkes sammen på midten...


Herefter lukkes sammenføjningerne grundigt, og bollen sættes med lukningen nedad på en plade beklædt med bagepapir


Mælken lunes i en kasserolle og smørret smelter heri. Hældes i en ælteskål og køles af, til det har håndtemperatur. Gæren røres ud i mælken. Herefter tilsættes æg, salt, sukker, kardemomme. Melet æltes i, til dejen er smidig og glat. Dejen hæver et lunt sted i 30 minutter. Mens dejen hæver laves vaniljecremen. Det gør man ved at piske alle ingredienser sammen i en gryde. Cremen bringes i kog under konstant piskning. Når den tykner, er den ved at være klar, og skal tages af varmen efter et halvt minuts tid. Der piskes lidt videre efter at gryden er taget af varmen. Cremen køler lidt af indtil den skal bruges.

Efter hævning rulles dejen ud til en firkant på cirka 30 x 30 cm og skæres ud i 16 firkantede stykker. På hver firkant lægges en skefuld creme eller syltetøj. Her er det vigtigt at man ikke bliver for grådig (jeg taler af egen erfaring). Hvis man putter for meget fyld på, er det svært at lukke bollerne ordentligt, og man risikerer, at de går op under bagningen. Dejen foldes omkring fyldet ved at samle alle hjørnerne og efterfølgende lukke sammenføjningerne grundigt. Sættes på en plade beklædt med bagepapir med lukningerne nedad. Bollerne hæver tildækket i 30 minutter og bages til de er gyldenbrune i 15 - 20 minutter ved 200 grader. Køles af på en rist, og pyntes med glasur, når de er kolde.

4 comments:

  1. Er altid på udkig efter en god fastelavnsbolle opskrift, måske jeg skulle prøve disse :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    ReplyDelete
  2. Jeg håber de falder i din smag, hvis du prøver dem :-) Selv er jeg ret vild med denne version, men
    det er vist med fastelavnsboller som med julekager, at hver familie har sine egne traditioner for, hvordan de skal smage..

    Mvh Anna

    ReplyDelete
  3. Det tror jeg du har ret i, men jeg har jo ikke nogen familie, så jeg leder stadig ;-)

    Mange hilsner
    Birthe

    ReplyDelete
  4. Øv, det må være et tab :-( Fik forresten lige lavet dine amerikanske pandekager her til morgen. De blev super lækre! Min mand har fødselsdag, så jeg stod tidligt op for at overraske ham med friskbagte boller og pandekager.
    Fortsat god jagt på fastelavnsbolleopskrifter ;-)

    Mvh Anna

    ReplyDelete