Tuesday, January 4, 2011

Det nye år bydes velkommen med en lagkage

Hos os blev 2011 indledt med en fest af marcipan, fløde og sukker i form af en othellolagkage, lavet helt fra bunden. Her er ingen nytårsfortsætter i form af asketiske slankekure eller lignende! Egentlig synes jeg at det med nytårsfortsætter er et underligt koncept, for hvis man skal ændre sit liv, kan man ligeså godt gøre det en i en  hvilken som helst anden måned på året. Min motivation er i hvert fald ikke højere, bare fordi der er nogle flere tal, der ændrer sig i kalenderen. Af samme grund er alle nytårsfortsætter, jeg tidligere har haft, altid kuldsejlet engang i løbet af januar, hvorfor jeg for nogle år siden lavede det nytårsfortsæt, at det fremover var slut med at lave nogen. I stedet forsøger jeg at leve mere i nuet og være tilfreds med min tilværelse på dag til dag basis.


Nå tilbage til kagen, som jeg har gået og hygget mig med at forberede de sidste par aftener. Den er lavet med opskriftshjælp fra en af mine yndlingsbøger hjemme på hylden: Politikens Store Bagebog af Anne Majgaard.

Først lavede jeg marcipanen til lagkagens kant:

Hjemmelavet marcipan:

250 g smuttede mandler
0,5 dl vand
50 g sukker
1/2 spsk akaciehonning

Mandlerne ristes kortvarigt på en pande til de begynder at dufte og skifte farve. Herefter køles de af. Imens koger vand og sukker til en sirup i cirka 5 minutter. Mandlerne hakkes fint. Optimalt set skal der bruges en foodprocessor. Hvis man, som jeg, er nødt til at klare sig med en minihakker, skal man nok hakke dem i et par mindre portioner for at få dem hakket så fint som muligt. Når mandlerne er hakket fint, tilsættes først honning, dernæst sirup, og det hele blendes sammen. Til sidst æltes marcipanen godt igennem med hænderne og formes til stænger, som pakkes ind i plastik og opbevares på køl.

Dagen forinden bagte jeg lagkagebunde, bagte makroner, kogte sukkerlage, lavede hindbærsyltetøj og lavede konditorcreme. 

Lagkagebunde:

3 æg
90 g sukker
45 g hvedemel
45 g kartoffelmel
1/2 tsk bagepulver

Æg og sukker piskes grundigt med håndmixer eller røremaskine. Mel, kartoffelmel samt bagepulver foldes forsigtigt ind i æggemassen. Hældes straks i en egnet form. Formen skal være smurt samt drysset med mel (overskydende mel rystes af igen). Desuden er det en fordel at fore bunden med bagepapir. Bages midt i ovnen ved 190 i 20 minutter, til den ser færdig ud, det vil sige er gylden på overfladen samt let krympet i siderne. Afkøles og pakkes ind til dagen efter, hvor den skal skæres ud til 3 bunde. 

NB: Hvis springformen har en diameter på over 24 cm, kan det være at portionen skal øges lidt. Min springform er 26 cm i diameter, og jeg fik kun med nød og næppe skåret 3 bunde af portionen.

Makroner:
(14 - 16 stk)

100 g smuttede mandler
165 g sukker
3 æggehvider (her brugte jeg bare 2 bægre pasteuriserede, som jeg lige havde stående)

Mandlerne kværnes fint i foodprocesser eller lignende (som for eksempel en minihakker, grrr!). Sukker og æggehvide tilsættes og det køres til en jævn masse. Omkring det her punkt begyndte min minihakker at udstøde meget lidende lyde, så jeg måtte gøre det med nogle pauser. Herefter skal det hele hældes over i en tykbundet gryde og varmes igennem. Det må endelig ikke koge. Afkøles og sættes på en plade med bagepapir. Hvis man har en sprøjtepose med glat tylle at gøre det med, er det absolut mest optimalt. Jeg brugte bare 2 teskeer. Bages midt i ovnen ved 175 grader i cirka 15 minutter, hvorefter de tørres en halv times tid ved 100 grader med ovndøren let på klem. 

NB: Der skal kun bruges 4 stk til kagen, så hvis man halverer portionen, har man stadig rigeligt. 

Makronerne, mens de afkøles

Sukkerlage:

60 g sukker

1,2 dl vand

Sukkerlagen er hurtigt lavet. Den skal bare varmes op til kogepunktet under omrøring. Afkøles og stilles til side til næste dag.

Hindbærmarmelade:

cirka 100 g hindbær (jeg havde en rest frosne hindbær på lidt over 100 g.)
Lidt vand og sukker

Ligeledes hurtigt lavet. Jeg kogte bare bærrene ind med lidt vand og sukker og stillede det til side. Det er godt ikke at søde bærrene for meget, da en othellolagkage er sød nok i forvejen.

Kagecreme:

1/2 vaniljestang
2,5 dl mælk (jeg brugte noget letmælk jeg lige havde. Det må absolut ikke være 'lettere' end letmælk.)
3 æggeblommer
70 g sukker
2 spsk maizena
2 blade husblas
2 dl piskefløde

Husblassen lægges i blød i koldt vand. Imens laves cremen. Kornene skrabes ud af vaniljestangen og tilsættes mælken sammen med den tomme vaniljestang. Mælken varmes op til kogepunktet, hvorefter den tages af varmen og trækker sammen med vaniljen. Æggeblommer og sukker piskes godt med en håndmixer. Maizena piskes i. Vanillestangen fjernes fra mælken, som hældes over de piskede æggeblommer. Det hele piskes sammen og hældes tilbage i gryden. Varmes op ved lav til moderat varme under konstant piskning, til cremen kommer i kog og tykner. Koger et halvt minuts tid og tages fra varmen. Væden knuges af husblassen, og denne røres ud i den varme creme. Cremen køler af, herefter piskes fløden til skum og tilsættes. Opbevares på køl.

På serveringsdagen skæres lagkagebundene ud. Jeg synes det er nemmest at skære hele vejen rundt med en brødkniv, og herefter skære rundt, mens man skærer længere og længere ind. Der er nogen, der deler bundene med en sytråd, men det kunne jeg ikke få til at fungere.

Den nederste bund duppes med halvdelen af sukkerlagen, hindbærsyltetøj smøres på og 3 - 4 makroner knuses groft i en morter og puttes ovenpå, efterfulgt af halvdelen af konditorcremen. Den anden bund lægges på, duppes med resten af sukkerlagen samt smøres med resten af konditorcremen. Toppen lægges på.

Lagkagen før marcipankant og chokoladeglasur

250 g marcipan æltes med 1 spsk akaciehonning samt 60 - 70 g flormelis og rulles ud til 2 aflange stykker i 3 -5 mm's tykkelse. Flormelis kan bruges som 'mel' på bord og kagerulle, så marcipanen ikke klistrer fast. Kanten sættes rundt om kagen.

Til sidst laves en blank chokoladeglasur:

50 g god mørk chokolade, hakket
1/2 dl mælk
25 g sukker
30 g smør
1 spsk kakao

Smør smeltes i en gryde. Mælk, sukker og kakao tilsættes og det hele gives et opkog. Gryden tages af varmen og den hakkede chokolade tilsættes. Afkøles under omrøring, til det har en passende konsistens. Og det var så her jeg var lidt for ivrig efter at smøre glasuren på, fordi gæsterne stod og ventede på kagen :-) Så min chokoladeglasur var ud over det hele på lagkagen. Engang, når jeg laver othellolagkage igen, tager jeg nogle bedre billeder. For jeg har helt sikkert tænkt mig at lave den igen, den her lagkage er så meget bedre end de othellolagkager, man køber hos bageren.

Efterskrift: Othelloen er blevet ret populær herhjemme, fordi den er så overdådig, så jeg har lavet den et par gange siden. Hvad angår marcipan, smager lagkagen klart bedst med hjemmelavet marcipan, men det er en del nemmere at lave kanten med købemarcipan. Jeg må desuden erkende, at jeg kun har lavet hjemmelavede makroner en enkelt gang. De efterfølgende gange har jeg bare brugt købemakroner, fordi jeg ikke helt synes det er besværet værd at lave dem selv..




No comments:

Post a Comment