Monday, January 17, 2011

Hvor skal vi spise?

Manden og jeg har planer om en tur på restaurant på lørdag, hvor vi får begge børn passet i et par timer. Det lyder måske ikke af noget særligt, men det er faktisk første gang i et halvt år vi har mulighed for at komme afsted for os selv (fraset en hurtig tur i bio i november måned, hvor vi så HP 7). Så jeg glæder mig som et lille barn og surfer rundt på forskellige gå-i-byen hjemmesider. Måske er der nogen af jer læsere, der har en god ide til, hvor vi kan tage hen og spise? Vi bor nord for Århus, så gerne noget i Århus og omegn. Det behøver ikke at være tæt på offentlig transport, da vi har bil. Min mand har nedlagt veto mod sushi eller raw-food, og jeg gider ikke spise på et bøfhus. Det skal helst kunne gøres for under 1000 kr for 2 personer. Jeg håber i kommer med nogle gode foreslag, vi vil helst spise et sted andre madglade mennesker har sagt god for, når det nu er så sjældent, vi går ud :-)

Aftenens menu stod på cremet porre-kartoffelsuppe. Det laver jeg ganske tit, det smager godt, giver varmen og er forholdsvist billigt i ingredienser. Desuden er det en af de (få) supper min søn også godt kan lide..



1/2 kg skrællede kartofler
2 porrer (den mest træede del skæres fra)
2 fed hvidløg
20 g smør
1 liter hønsebouillon (her bruger jeg bare 2 Knorrterninger)
1 dl madlavningsfløde
1 pakke bacon i skiver til servering

Kartofler, porrer og hvidløg skæres i mindre skiver. Smørret smeltes i en gryde, og grøntsagerne svitses heri under konstant omrøring i 2 -3 minutter. Bouillon tilsættes og suppen simrer i 15 - 20 minutter. Imens steges baconen sprødt og drypper af på et stykke køkkenrulle Suppen blendes og fløden tilsættes. Varmes igennem og smages til med salt og peber.

Et af de privilegier, der er forbundet med at være på barsel, er tid til at bage flytes eller lignende til aftensmaden. Til suppen bagte jeg et toscana madbrød fra Netto's Festbog. Brødet skulle koldhæve 7 timer i køleskabet, hvilket er svært foreneligt med en normal arbejdsdag ;-)



20 g gær
3 dl lunkent vand
1 spsk olivenolie
1 tsk salt
1/2 tsk sukker
200 g durummel
300 g hvedemel.

Gæren opløses i lunkent vand. Olie, salt og sukker tilsættes. Herefter æltes melet i. Dejen skal æltes godt, det vil sige i 10 - 15 minutter, til den er smidig. Hæver i 7 timer i køleskabet med et vådt viskestykke over. Tages ud af køleskabet og slås ned. Formes til et aflangt brød og efterhæver i en time. Ridses på langs med en skarp kniv og pensles med vand. Brødet skal bages i en 230 grader varm ovn i en halv times tid.

4 comments:

  1. Jeg vil anbefale jer at besøge Klassisk 65 i Jægergårdsgade. Det er den skønneste franske bistro :-)

    ReplyDelete
  2. Tak for svaret :-) Jeg har lige været inde og kigge mig lidt omkring på deres hjemmeside, det ser bestemt lovende ud! Og det er også muligt at bestille noget mere bøf-agtigt, kan jeg se (så bliver manden glad!). Det tror jeg da vi skal prøve..

    Mvh Anna

    ReplyDelete
  3. Jeg ved ikke om I kan nå det med denne sene besked.. Men Restaurant Pihlkjær i Mejlgade har vi besøgt, og fik UTROLIG lækker mad og god betjening. Vi fik vegetarmenu, hvilket nok ikke lige er jer - men de har også meget andet. Ca. 300 for for- og hovedret.

    ReplyDelete
  4. Hej Line.

    Jeg så lige dit svar. Vi endte med at tage på Klassisk 65 i går. Super lækkert! Og rart at være afsted for os selv et par timer. Men det er godt med nogen ideer til næste gang :-)

    Knus fra Anna

    ReplyDelete