Tuesday, January 11, 2011

Hvad posten bragte...

I går eftermiddags ringede posten på døren og afleverede en stor pakke til mig :-)


En stor, flot køkkenmaskine, Kenwood Major Titanium. Lige sådan en jeg har ønsket mig! Så jeg skyndte mig at få hele herligheden pakket ud.


Det er min 30 års fødselsdagsgave, jeg har købt nogle uger i forvejen efter et tip fra min meget betænksomme fætter. Han sendte mig en mail om, at de havde en demomodel til salg på wupti.com til kun 2700. Og med fuld garanti, i øvrigt. Det viser sig så, i følge en vedlagt mailkorrespondance, at kunden, der oprindeligt købte maskinen, fortrød, fordi den var for tung. Hun havde bare pakket nogen af enkeltdelene op, som så ikke var i originalembalage, men maskinen har aldrig nogensinde været brugt før. Så jeg føler mig ret heldig lige nu.

Maskinen skulle naturligvis testes. Først lavede jeg en hurtig omgang smoothies på den medfølgende glasblender. Normalt plejer jeg bare at tæske lidt i bær og yogurt med min stavblender, når jeg laver smoothies, så her kunne man virkelig mærke en forskel. Det var blendet i løbet af ingen tid, og helt perfekt jævnt og luftigt.



Senere ville jeg afprøve dejkrogen. Til test af den lavede jeg et rigtigt mormorfranskbrød, så jeg kunne nå at bage det færdigt i løbet af aftenen. Igen fuld tilfredshed! Franskbrødsdejen blev helt perfekt æltet, blød og elastisk, overhovedet ikke klistret. Når jeg selv ælter er det ikke altid jeg lige gider at blive ved helt så længe, selvom det giver et bedre resultat. Og af og til kommer der lidt for meget mel i en dej, fordi den klistrer til fingrene. Så vidundermaskinen her vil uvægerligt føre til at vi kommer til at spise meget bedre brød herhjemme.

De næste par dage vil jeg teste de resterende røre-aggregater (k-spade, piskeris og k-spade med gummibelægning).

Jeg smider lige opskriften på smoothies (en meget simpel og børnevenlig version):

300 g frosne jordbær
4 dl A 38
2 dl mælk
3 - 4 spsk flormelis

Blendes og serveres straks.

7 comments:

  1. Tillykke med den!! Den ser god ud, jeg burde anskaffe mig sådan en, så jeg kan få den til at ælte for mig. Jeg får ikke bagt så meget brød og boller, fordi mine arme ikke kan holde til at ælte...

    Desværre er kr. 2700 stadig mange penge for mig ;-)

    Mange hilsner
    Birthe

    ReplyDelete
  2. Heldigfryns! :-D

    Og hvis du i øvrigt skulle være i tvivl - det er IKKE verdens undergang at runde 30 - uanset hvad ældre kolleger og venner vil forsøge at bilde dig ind ;-)

    ReplyDelete
  3. Hej Birthe.

    Tak! Den kan virkelig anbefales til æltning, hvis man har muskel og led-problemer. Det eneste jeg selv gjorde, da jeg lavede franskbrødsdej, var at blande gær og lunkent vand. Resten af æltningen klarede Kenwood'en. Men prisen var nu også en mindre formue for os. Jeg har bare lææææææææænge drømt om sådan en maskine :-)

    Mvh Anna

    ReplyDelete
  4. Hej Piskeris.

    Tak! Jeg er også super glad for min Kenwood, den kommer til at spare mig så meget tid.

    Jeg har det nogenlunde afslappet med min kommende 30 års fødselsdag. De situationer, hvor jeg mest mærker min alder, er, når jeg møder folk, der er i starten af 20'erne. Jeg tænker selv, at jeg er da ikke ret meget ældre end dem, men kan som regel hurtigt mærke, at de synes jeg er betydeligt ældre end dem :-)

    Mvh Anna

    ReplyDelete
  5. Den er bare SÅ fed! Tillykke med den :-)

    Jeg har lige købt dens 'lillesøster' i dag på tilbud i Imerco - og der er kødhakker med. Er spændt på at se hvad du skal bage.

    30 er en god alder, syntes jeg - det er de 40 jeg lidt frygter. Anarkisten Sif og jeg rejser til Tallinn om 2 uger og fejrer hendes 30 års dag dernede. Så skal vi på middelalderrestaurant og spise bjørn. Hvad skal du på din fødselsdag?

    ReplyDelete
  6. Hej Klidmoster.

    Tak! Jeg får en veninde på besøg i morgen, så skal vi teste 'dyret'lidt ;-) Og tillykke med 'lillesøsteren', når du laver så meget mad fra bunden bliver det sikkert også skønt med en kødhakker ud over røremaskinen.

    Det lyder spændende at i skal fejre Sifs 30 års fødselsdag i Talinn. Jeg har læst et par af hendes rejseindlæg. Det er ellers et helt ukendt sted for mig, så jeg glæder mig til at følge med på blog'en. Min 30 års fødselsdag bliver ganske ueksotisk: det bliver bare noget med at invitere nogle venner og familie på kage. Men argh, jeg har endnu ikke taget mig sammen til at finde en dag og invitere nogen endnu. Jeg har en søn på 3 og en datter på et halvt år, så jeg kommer ikke så mange steder for tiden. Engang, når jeg er i 40'erne og har store børn, vil jeg ud og se lidt på verden :-)

    Mvh Anna

    ReplyDelete
  7. Så vidt jeg husker kan man også få en korn kværn til det der kenwood gøjl.
    Ikke noget jeg selv har behov for men hvis man går op i at lave maden helt fra bunden er det da ret fedt at kunne lave sit eget mel.

    Mvh Jens

    ReplyDelete