Sunday, January 16, 2011

Hjemmelavet Mysli

Mysli er hurtigt og nemt at lave. Desuden får man meget mere for pengene ved at lave det selv, for mysli er forholdsvist dyrt at købe. Varianten her har jeg oprindeligt fundet i Krudtugler og Kanelsnegle af Sif Orellana. Opskriften er efterfølgende tilpasset egne smagsløg, for eksempel bryder jeg mig ikke så meget om hele hasselnødder. Myslien er lidt af en sukkerbombe og egner sig nok mest til brunchbordet, med mindre man lige trænger til et skud sukker på en kold og grå januarmorgen..



Hjemmelavet Mysli

250 g havregryn
100 g hasselnødder, hakket groft
100 g grofthakkede, usmuttede mandler
100 g rosiner
50 g kokosmel
50 g solsikkekerner
200 g akaciehonning

Alle ingredienser hældes i en skål og æltes godt sammen med hænderne. Det klistrer meget, men det bliver bedst, når det er håndæltet. Bredes ud på en bradepande beklædt med bagepapir. Ristes i ovnen i 25 minutter ved 170 grader. Det er meget vigtigt at huske at vende i det undervejs, for det bliver hurtigt brændt på overfladen. Afkøles og puttes i en lufttæt beholder.

1 comment:

  1. Mums - hjemmelavet mysli!
    Men desværre også tit fyldt med sukker - men det er jo det der smager godt, ikke?

    Hvis jeg må komme med et forslag, til at lave den en anelse sundere (og stadig lige så sød og lækker), har jeg fundet ud af at man kan blande en masse af dadler og en lille smule honning på en varm pande. Massen blandes så i myslien i stedet for akaciehonning (: Det giver et super lækkert resultat!

    Du er velkommen til at tjekke opskriften, og andre af mine opskrifter på min blog: http://nyd-maden.blogspot.com/

    ReplyDelete