Saturday, January 1, 2011

The Mortal Instruments

I december har jeg hygget mig med at læse City of Bones, City of Ashes samt City of Glass af Cassandra Clare (serien kaldes også the Mortal Instruments). Kort fortalt opdager den kvindelige hovedperson, Clary, at New York ikke kun bebos af mennesker, men også af en lang række andre væsner, såsom vampyrer, varulve og troldmænd. Desuden finder hun ud af, at hun selv har forbindelse til dæmonjægere (shadowhunters). Shadowhunters er mennesker fra et parallelt univers, som har opnået visse overnaturlige egenskaber ved brug af religiøse symboler samt intens kamptræning. De forsvarer verden mod kaoskræfter i form af dæmoner. Som i enhver klassisk fantasy-roman har man en skurk, som vil forsøge at overtage verdensherredømmet. Her er det i form af den meget karismatiske shadowhunter Valentine, som efter at have gemt sig i flere år vender tilbage for at samle sine tidligere tilhængere og udrense verden for de andre overnaturlige væsner (de såkaldte downworlders).

Lige først tænkte jeg "åh nej, ikke endnu en teenage serie", eftersom bogens centrale karakterer aldersmæssigt er omkring 15 -16 år. Heldigvis er bogens hovedperson ikke helt så ulideligt melodramatisk anlagt som den kvindelige hoverperson i Twilight serien, hvilket gør serien mere tålelig at læse. I den første bog samt i første halvdel af bog 2, udvikler handlingen sig med nogle interessante tvists, som overraskede mig lidt. Mytologien omkring dæmonjægerne virker desuden ret godt gennemarbejdet, og storbyen fungerer godt som kulisse til historien. Desværre synes jeg serien taber lidt pusten i løbet af bog 2 og 3. Der skrues op for sentimentaliteten og det er et irritationsmoment, at man som læser gang på gang nemt kan gætte sig til handlingen. Det bliver tiltagende tydeligt at det altså er en ungdomsbog, fordi forfatten lader sine hovedpersoner slippe lidt for nemt om ved det hele.

Mit næste læseprojekt bliver serien "A Song of Ice and Fire" af George R. R. Martin. Den serie glæder jeg mig enormt til at komme igang med, selvom den desværre ikke er skrevet færdig endnu.

2 comments:

  1. Jeg har flere gange overvejet at læse denne serie, og jeg tror, jeg kommer i gang med den i år, så dejligt at høre din mening om den.

    Gemalen har været meget begejstret for A Song of Ice and Fire-serien, men frygter, at forfatteren dør, inden den er skrevet færdig. Han er jo mildt sagt ikke hurtig til at sende bøger på markedet ;-)

    ReplyDelete
  2. The Mortal Instruments er ret underholdende og afslappende læsning. Glæder mig til at høre, hvad du synes om dem, hvis du kommer igang med dem i år.

    Jeg er også ganske spændt på, om serien A Song of Ice and Fire nogensinde bliver færdig. Forfatteren må ha fået en eller anden form for skriveblokering. Serien kommer i øvrigt snart som HBO-serie (hvis ikke din mand allerede er klar over det).

    ReplyDelete