Tuesday, March 1, 2011

Ny bagebog til samlingen..



Årets fødselsdagshøst bød blandt andet på bagebogen Meyers Bageri. En inspirerende bagebog med lækre billeder og små anekdoter og kommentarer til de fleste opskrifter. Jeg er generelt glad for Meyers positive stil. Han har et højt ambitionsniveau i sine opskrifter, men er samtidig realistisk omkring, at ikke alle læsere har tid til at bruge helt så generøse mængder af tid på at bage dagligdags brød. Der er ikke noget værre end at læse kogebøger, hvor forfatteren ikke laver andet end at beklage sig over, hvor lidt tid nutidens mennesker bruger på den daglige madlavning. Hvor forfatteren forarges dybt over, at man ikke koger fond fra bunden eller laver al sin pasta selv. Den fælde falder Meyer heldigvis ikke i, han er som altid inspirerende og positiv.

Meyer er ved at få mig omvendt til at bruge surdej til al brødbagning, ikke kun til rugbrødsbagning. Jeg prøvede nemlig her for et par dage siden at lave et helt almindeligt groft franskbrød efter metoderne beskrevet i bogen, og hold da op, hvor smagte det bare godt. Der var egentlig ikke nogen specielle ingredienser i, bare lidt hvedemel, rugmel, salt og vand. Hele forskellen lå i hævemetoden (langtidshævning), og i at dejen blev tæsket godt igennem i røremaskinen i en 10 minutters tid. Som hævemidlet brugte jeg en ganske lille smule gør samt lidt af min rugbrødssurdej (hvilket resulterede i, at der var lidt spredte kerner rundt omkring i brødet..). Fascinerende, at man ved at ændre lidt på metoden kan få et helt andet og mere velsmagende brød som slutresultat. Nu har jeg sat en Meyer-surdej igang og kickstartet den med lidt af min egen surdej. Jeg glæder mig til at få afprøvet flere af opskrifterne! Især glæder jeg mig til at prøve at bage med ølandshvedemel, når jeg engang finder ud af, hvor jeg kan skaffe det henne. Der er også et par kageopskrifter omme bagest i bogen ;-)

4 comments:

  1. Jeg har også bogen og selvom jeg ikke er den store fan af Claus Meyer, så kan jeg faktisk godt lide denne bog. Jeg har med stor succes bagt hans gulerodsbrud og brunsvigeren :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    ReplyDelete
  2. Hej Birthe.
    Tak for tippet :-) Gulerodsbrud bager jeg tit, men jeg vil da lige have tjekket Meyers metode. Brunsvigeren har jeg også haft kigget lidt på. Det ser jo absolut lovende ud med marcipan i remoncen!

    Mvh Anna

    ReplyDelete
  3. Jeg synes også, at Meyer er inspirerende - han er så passioneret og har virkelig forstand på mad. Sejt. Jeg eksperimenterede lidt på et tidspunkt med at bage brød i en gryde og i en stegeso. Det sidste tror jeg, jeg vil gøre igen en af dagene, for det giver bare den lækreste tykke skorpe. Måske man skulle svinge sig op til en surdej også. God bagelyst :-)

    ReplyDelete
  4. Hej Carla.
    Gryde eller stegeso har jeg aldrig prøvet at bage i. Men jeg er vild med brødskorper, så måske skulle det forsøges.. Surdej kan i hvert fald varmt anbefales :-)

    Mvh Anna

    ReplyDelete