Friday, July 15, 2011

Koldskålskage

Jeg faldt over denne kagePolitikens hjemmeside og var simpelthen nødt til at prøve den af. Det er jo den vildeste børnefantasi, der med et bliver til virkelighed. Min 4-årige søn var da også med det samme helt med på konceptet. Kagen består af en kammerjunkebund, kærnemælks-fromage samt jordbær til pynt. Den smager som en lettere udgave af cheesecake, hvilket bestemt ikke gør noget på denne årstid, hvor det skulle forestille at være sommer. Jeg har ændret lidt på krydringen af kammerjunkebunden. Der skulle egentlig 8 g kardemomme i! Kardemomme i større mængder er ikke lige min kop te, så det valgte jeg at reducere kraftigt. Der er også lavet andre mindre justeringer..





Koldskålskage

Kammerjunkebund
125 g smør
250 g mel
75 g sukker
1 tsk bagepulver
1 tsk vaniljesukker
1/2 tsk kardemomme
1/2 æg
1/2 dl sødmælk
revet skal af 1/2 citron

Kærnemælks-fromage
3 blade husblas
50 g flormelis
1/2 vaniljestang
2,5 dl kærnemælk
2,5 dl piskefløde
revet skal af 1/2 citron
saft af 1 citron

Jordbærgele
100 g jordbær, friske eller frosne
25 g sukker
1 blad husblas

desuden cirka 15 friske jordbær

Først skal kammerjunkebunden bages. Mel, krydderier, bagepulver og citronskal blandes, og smørret smuldres i melet. Herefter tilsættes sukker, og dejen samles med æg og sødmælk. Rulles ud mellem 2 stykker bagepapir til 3 - 5 mm's tykkelse. Bunden bages ved 180 grader i cirka 20 minutter, til den er gylden. Straks efter stikkes den ud med en rund ring, der er en smule mindre, end den form kagen laves i. Jeg gjorde det, at jeg stak bunden ud med en springform på 24 cm, og lavede kagen i en springform på 28 cm. Bunden afkøles.

3 blade husblas lægges i blød i koldt vand. Imens renses de friske jordbær og skæres i halve. Springformen på 28 cm fores med bagepapir. Kammerjunkebunden placeres i midten og de halverede jordbær placeres rundt langs kanten. Kærnemælksfromagen laves: Fløden piskes. Kærnemælk blandes med flormelis og vanilje. Husblas smeltes over vandbad sammen med citronsaften og vendes i kærnemælken sammen med citronskallen. Flødeskummet vendes i, og massen hældes op til kanten af jordbærrene. Sættes på køl.




Når fromagen har sat sig, laves jordbærgeléen og hældes på: Jordbærrene koges med sukkeret samt blendes og afkøles. 1 blad husblas opblødes i vand og smeltes over vandbad og tilsættes jorbærmassen, som forsigtigt fordeles ovenpå kagen. Kagen stivner på køl et par timer inden servering.

Mums!!

12 comments:

  1. Mmmhmmm, hvor ser den bare FANTASTISK ud!!!

    ReplyDelete
  2. Uha det ser godt ud. Jeg skal have en del gæster her i vores ferie og er netop ved at samle ind til gode sommerkager:)

    ReplyDelete
  3. Hej

    Den ser god ud.

    Forresten, hvordan laver man et opskriftsindex sådan som du har gjort?
    Jeg kan forstå, at det er et blogindlæg, hvor der så er listet nogle kategorier op, men jeg kan ikke lige lure hvordan. :o)

    - Ungersvenden

    ReplyDelete
  4. Hej 'En glad blogger'

    Tak. Det var, som sagt, en barndomsfantasi, der blev til virkelighed :-)

    Mvh Anna

    ReplyDelete
  5. Hej Mathilde

    Den var også bare lækker :-) Rigtig god sommerferie til jer!

    Mvh Anna

    ReplyDelete
  6. Hej Ungersvend

    Jeg har lavet en ekstra side til det. Man finder det ved at trykke på posting og herefter vælge edit pages, hvor man finder en knap, der hedder new page. Selve indexet har jeg lavet ret lavpraktisk ved at skrive alle opskrifter op, herefter markere dem og vælge link, således at de linker til det rigtige sted.

    Skriv endelig igen, hvis det ikke lige virker! Og i øvrigt endnu engang tak for tippet med printknappen. Det vil jeg ha' puttet på min blog, når jeg lige har tid :-)

    Mvh Anna

    ReplyDelete
  7. Hihi, den forelskede jeg mig også i, da jeg så den hos Politiken. Den er bare så smuk - og lyder altså også ret skøn! Var den også så dejlig, som den ser ud? :-)

    ReplyDelete
  8. Hej igen

    Tak for info.

    Jeg ledte egentlig efter en måde, hvor den selv lister indlæggene op efter etiket, for eksempel kage eller tilbehør. For hvis man har og skriver rigtig mange opskrifter, er det da rimelig uoverskueligt, tænker jeg.

    ReplyDelete
  9. Uhmm, den har jeg også haft kig på og printet ud, den skal klart laves. Hvor er den flot! :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    ReplyDelete
  10. Hej Piskeris

    Den smager ret meget, som lovet - nemlig som stivnet koldskål på kammerjunkebund :-) Men, ret forventeligt, trækker kammerjunkebunden lidt fugt, så den er ikke så sprød som en 'rigtig' kammerjunke..

    Mvh Anna

    ReplyDelete
  11. Hej Ungersvend

    Ja, det kunne egentlig være smart, hvis man automatisk kunne få opskrifterne ind i et index.. Hvis du finder en smartere måde at gøre det på, vil jeg meget gerne høre om det :-)

    Mvh Anna

    ReplyDelete
  12. Hej Birthe

    Ja, det er både en smuk og lækker kage :-) Især på de billeder inde fra politikens hjemmeside, hvor den er pyntet på toppen. De konditorer kan nogle tricks ;-)

    Mvh Anna

    ReplyDelete