Wednesday, July 6, 2011

Så nåede jeg også at lave hyldeblomstsaft..

Og det blev så stor en succes at jeg skyndte mig ud og samle blomsterskærme til en portion mere her til formiddag. Portionen fra idag ryger direkte i fryseren, så vi kan få os en dosis sol og sommer når efterårskulden begynder at bide. Det er ved at være absolut sidste chance for at lave hyldeblomstsaft, kun de buske, der står i skyggen, har stadig lidt blomster tilbage. Jeg har aldrig lavet hyldeblomstsaft før, men som med så meget andet, er det egentlig ganske nemt. Den største udfordring er at finde plads til saftblandingen i køleskabet de 3 dage, det skal trække.

Jeg fik hjælp af en lille hyldeblomstklipper-assistent, som insisterede på at blive fotograferet med det færdige produkt :-)


Hyldeblomstsaft

30 blomsterskærme
1 kg rørsukker
saften fra 3 citroner
20 g citronsyre
3/4 liter kogt vand

Sukker og citronsyre opløses i kogende vand. Blomsterskærmene kigges efter for små dyr, og så meget af stilkene som muligt fjernes. Citronsaft og blomsterskærme blandes med sukkervandet, og blandingen står koldt i 3 dage. Der skal røres lidt i det hver dag. Herefter sies saften gennem et rent klæde og hældes på atamonskyllede glas.

NB: Saften skal selvfølgelig fortyndes inden den drikkes :-)

2 comments:

  1. Han ser ud til at være vældig glad for at du fik det lavet :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    ReplyDelete
  2. Jeps, han er helt vild med hyldeblomstsaften.. Vi må næsten til at lave saftevandskvoter, så han ikke drikker alt for meget sød saft på en gang ;-)

    Mvh Anna

    ReplyDelete