Sunday, July 10, 2011

Lækker kage med havens bær

Der var stadig en mikroskopisk portion solbær tilbage på busken efter min lidet succesfulde solbærmassakre. Desuden var de hvide ribs ved at være klar til at blive høstet (Lige et lille ribshøster tip: ribs høstes i hele klaser - ellers smatter de!). Som anvendelse for bærrene fandt jeg en solbær-ribskage hos ungersvenden. Der skal blandt andet kokosmel i, hvilket jeg forestillede mig ville fungere fint sammen med de lidt halvsure bær. Og jeg var bestemt ikke skuffet, kagen blev rigtig lækker! Jeg kunne desværre ikke mønstre de 400 gram bær, der skulle have været brugt til kagen (400 g ribs og solbær er ret meget!). Men med en lille bakke blåbær fra supermarkedet nåede jeg op på 300 g, så sukkermængden til bærrene er reduceret en smule. Desuden erstattede jeg fløde 9 % med noget creme fraiche, jeg lige havde stående. Opskriften er skrevet som jeg lavede den..


Kagen kommer ikke helt til sin ret i den lidt halvdunkle belysning, jeg fik taget billeder i, men den blev faktisk ganske flot med de rød-lilla bær ovenpå.

Solbær-ribskage

300 g blandede bær (solbær, ribs og blåbær)
100 g sukker (til bær)
2 æg
160 g sukker (til kage)
1 dl creme fraiche
2 tsk vaniljesukker
200 g mel
70 g kokosmel
2 tsk bagepulver

Creme fraiche eller flødeskum til servering

Bærrene blandes med sukker og lægges i bunden af en 24 cm springform beklædt med bagepapir. Ægget piskes luftigt med sukker og vaniljesukker, og creme fraiche røres i. Mel, kokosmel og bagepulver vendes i. Dejen puttes ovenpå bærrene. Kagen bages ved 180 grader i cirka 60 minutter. Vendes ud, så de flotte bær er øverst, og afkøles.

4 comments:

  1. Hej Anna

    Jeg er glad for, du kunne lide den, og hvor ser den lækker ud.

    - Ungersvenden

    ReplyDelete
  2. Nårh... Den ser lækker ud :)

    ReplyDelete
  3. Hej ungersvend

    Den var rigtig god :-) Endnu engang tak for opskriften!

    Mvh Anna

    ReplyDelete
  4. Hej Betine

    Tak, det var den også :-)

    Mvh Anna

    ReplyDelete