Sunday, July 3, 2011

Solbærmassakre..

Ih, hvor havde jeg ellers glædet mig til at skrive netop dette indlæg. Solbærrene på min lille solbærbusk var helt perfekte til at blive høstet. Det blev til en lille, men dog alligevel ganske pæn portion bær, når man tager i betragtning at busken blev plantet i efteråret.





Nå, men efter nøje overvejelser besluttede jeg mig for at lave en lækker kage med årets kostbare høst. Jeg fandt en opskrift på solbærkage i Leila Lindholms 'A Piece of Cake'. Den var virkelig flot på billedet i bogen.. En saftig sukkerbrødskage bagt i ringform med spredte solbær indeni. Men ak! Min egen kage blev på ingen måde så dekorativ som billedet..



Der var alt, alt for mange solbær i kagen! De sank simpelthen til bunds, hvilket vil sige, at de endte med at ligge i toppen af kagen, når den blev vendt ud af ringformen. En anden gang (det vil sige næste år, suk!) vil jeg nok kun putte 1/3 af solbærrene i, i forhold til hvad der står i opskriften. Solbær smager også ret kraftigt, så der skulle en del creme fraiche til for at mildne smagen. Derudover kunne jeg vist godt bruge et kursus i disciplinen at vende en kage ud af en ringform ;-)

2 comments:

  1. Jeg synes nu, det er meget smukke farver, selvom det selvfølgelig er ærgerligt, at den ikke levede op til kogebogens billede. Men solbærkage lyder nu skønt :-)

    ReplyDelete
  2. Hej Piskeris.

    Ja, jeg tror bestemt også at der er potentiale i en solbærkage.. Hvis jeg støder på flere friske bær kan det være jeg forsøger mig igen. Eller måske holder jeg mig bare på mere sikker grund og laver en crumble næste gang ;-)

    ReplyDelete