Saturday, March 5, 2011

A Game of Thrones



Det går en smule sløjt med at romaner for tiden. Der er simpelthen ikke helt nok timer i døgnet til det. Og desværre kommer det til at gå endnu mere sløjt de næste par måneder, jeg har nemlig lige en lille opgave der skal klares i den sidste del af min barsel. Lidt har jeg dog fået læst. Jeg er omsider blevet færdig med A Game of Thrones af George R. R. Martin. Det skal ikke forstås sådan, at det er en kedelig bog. Absolut ikke! Årsagen til den snegleagtige læsehastighed er, som sagt, manglende timer i døgnet kombineret med en tilstand af let søvnunderskud.

Hvis man er til fantasy, er 'A Game of Thrones' et pragteksemplar indenfor genren. Forfatteren har opbygget et meget gennemarbejdet univers, som formidles til læseren på en måde, så man ikke trættes af flere sider lange landskabsbeskrivelser (jvf Tolkien). Der er dog mange personer at holde styr på i begyndelsen af romanen, hvilket gør bogen en smule uoverskuelig til at starte med. Heldigvis er der hjælp at hente i et appendix bagest i bogen! Efter at have læst adskillige ungdomsbøger, er meget befriende for en gangs skyld at læse fantasy skrevet for voksne. Bogen er fyldt med politik, sex og intriger, og forfatteren er absolut ikke bleg for at tage livet af centrale karakterer. Mange af karaktererne er ret farverige og atypiske, for eksempel min nye favorit roman-figur, den opportunistiske dværg Tyrion Lannister.

Alt i alt en ganske læseværdig bog! Jeg glæder mig absolut til at læse de næste par bøger i serien. Men man skal orke at sætte sig ind i et forholdsvist omfattende persongalleri samt en helt og aldeles fiktiv verden..

2 comments:

  1. Jeg startede på "A game of thrones" i går, jeg kan næsten ikke slippe den, det er bare så godt skrevet.

    ReplyDelete
  2. Den serie giver mange søvnløse nætter :-)

    Mange hilsner fra Anna

    ReplyDelete