Tuesday, March 8, 2011

Karrysuppe med kylling og rosiner

Opskriften her fandt jeg i årets først udgave af Magasinet Mad. Det er allerede gået hen og blevet lidt en hverdagsklassiker herhjemme, fordi retten både er lækker og forholdsvis hurtig at lave. Desuden passer suppens cremede konsistens og milde karrysmag godt til børnesmagsløg. Jeg har lavet enkelte små-justeringer i forhold til den oprindelige opskrift.



Karrysuppe med kylling og rosiner

Ingredienser:
1 løg
1 gulerod
1 æble
2 fed hvidløg
1 spsk karry
8 dl hønsebouillon (jeg bruger bare noget god terningebuillon)
1 pakke kyllingeinderfilet
1 porre, renset og skåret i tynde ringe
1 dl piskefløde (eller madlavningsfløde)
1 dl rosiner
1/2 dl pinjekerner
1/2 dl hakket, bredbladet persille

Løget hakkes fint. Æble og gulerod skrælles og rives groft. Hvidløget presses. Olie opvarmes i en gryde. Heri steges karry, løg, hvidløg, gulerod og æble i nogle minutter, under konstant omrøring. Bouillon tilsættes og suppen bringes i kog. Kyllingefiletterne lægges i suppen, som herefter småkoger under låg i 20 minutter. Kødet tages op og suppen blendes med stavblender direkte i gryden. Fløde, porre samt rosiner tilsættes og suppen varmes igennem i et par minutter. Kyllingekødet rives i stykker med 2 gafler og blandes med pinjekerner og hakket, bredbladet persille. Blandingen lægges oveni suppen ved servering.

2 comments:

  1. Ved altså ikke helt med rosinerne, men resten er jeg helt med på. Det ser godt ud :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    ReplyDelete
  2. Det der med rosiner i mad er virkelig noget der skiller vandene :-) Enten elsker man det, eller også hader man det. Jeg kan nu godt lide det. Min mand lever med det, men synes vist egentlig mest rosinerne hører til på morgenmad og i sødt bagværk..

    Mvh Anna

    ReplyDelete