Thursday, March 24, 2011

Løvebarer

Ynk, ynk og klynk! Jeg faldt ned af trappen i går - med min datter på armen. Hun tog heldigvis ikke skade. Jeg, derimod, har fået et ordentligt blåt mærke samt en hudafskrabning på ryggen, fordi jeg var nødt til at holde fast i hende, mens jeg faldt. Så jeg synes i den grad, at jeg har fortjent en chokolade bar. Jeg har længe ledt efter Rice Crispies, fordi jeg gerne ville lave løvebarerne fra Leila Lindholms 'A Piece of Cake'. I denne uge har de pludselig fået produktet i min lokale Rema. Rice Crispies er relativt uegnet som morgenmadsprodukt IMO, eftersom det nærmest bare er pap med luft. Til gengæld virker det med sin luftighed og sprødhed ret velegnet til forskellige former for konfekt, så jeg glæder mig til at finde på nogle andre, spændende søde sager at bruge det på.

Mums!


Løvebarer
(20 stk, angiveligt)

3 dl crunchy peanutbutter
2 dl lys sirup
75 g sukker (jeg brugte lys rørsukker)
1 spsk vaniljesukker
3 dl kokosmel
5 dl Rice Crispies
250 g god, mørk chokolade

Jordnøddesmør, sirup, sukker og vaniljesukker smeltes ved svag varme. Imens ristes kokosmelet på en tør pande. Sukker - peanutbutterblandingen er klar, når den ligesom ændrer let konsistens og begynder at 'svede'. Men pas på, jordnøddesmørret vil meget gerne brænde på!.. Kokos og Rice Crispies røres i blandingen, når den er tilstrækkeligt smeltet. Herefter fordeles blandingen i en kageform belædt med bagepapir (i følge opskriften, skal formen godt nok være beklædt med film, men det valgte jeg at lade være med, eftersom den varme masse sandsynligvis vil smelte filmen). Massen trykkes sammen med fingrene, så den bliver nogenlunde fast og jævn i det, og stivner i køleskab i mindst 1,5 time. Chokoladen smeltes varsomt over et vandbad. Løve-massen skæres i cirka 2 cm brede stænger, som dyppes i smeltet chokolade.

Hvis man krøller bagepapiret, er det let at få til at passe ned i en hvilken som helst bageform


NB: Barerne ville smage ret meget lig peanut udgaven af en lion, hvis man dyppede dem i en lidt lysere chokolade. Jeg kan dog godt lide denne udgave, hvor overtrækschokoladen er mørk. Der var lidt problemer med, at barerne smuldrede, da jeg skar dem ud, fordi jeg ikke havde trykket massen tæt nok sammen inden afkøling. Desuden er det vigtigt at skære dem ud med en ret skarp kniv, så de skæres - ikke mases.

Som man kan se, havde jeg lidt vanskeligheder med at skære løvebarerne ud :-)

2 comments:

  1. Nej, nej det lyder da forfærdeligt! Er glad for at læse, at der ikke er sket mere med dig....

    Du har i den grad fortjent en løvebar - tage bare en til ;-)

    De bedste hilsner
    Birthe

    ReplyDelete
  2. Hej Birthe.

    Ja, det var virkelig heldigt, der ikke skete mere! Det er noget rigtig møg at falde med et barn på armen..
    Jeg vil flux snuppe mig en løvebar mere ;-)

    Mange hilsner fra Anna

    ReplyDelete