Wednesday, March 16, 2011

Ølandshvedebrød

Efter at have hørt ølandshvede lovprist for sin gode smag flere steder, ville jeg gerne selv forsøge mig med produktet. Og jeg må helt bestemt tilslutte mig koret!! Ølandshvede har en behagelig, nøddeagtig og let sødlig smag. Smagen er lige som man forestiller sig, at de mere oprindelige hvedesorter må have smagt. Ølandshvede har bedre bageegenskaber end spelt, men der skal æltes mere vand ind i dejen end ved bagning med traditionel hvede. Det kræver derfor nogle hestekræfter (en køkkenmaskine) at få æltet dejen ordentligt. Jeg har bagt brødene nogenlunde efter principperne i Meyers Bageri, det vil sige ved at benytte en våd surdej, samt ved grundig æltning og langtidshævning i køleskab.


Ølandshvedebrød:

4,5 dl koldt vand 
1 dl våd surdej
en lille ært gær
600 g ølandshvedemel
15 g havsalt

Dag 1: 3,5 dl vand, surdej samt gær røres sammen i en skål. Mel og salt tilsættes. Dejen røres på røremaskine i 3 minutter ved lav hastighed, efterfulgt af 15 minutter ved højere hastighed. Undervejs skal den sidste deciliter vand tilsættes. Jeg brugte k-spaden til at røre med, idet dejen mere skal "slås" en æltes. I de 15 minutter ved høj hastighed satte jeg maskinen et sted mellem 2 og 3, mere end det turde jeg ikke skrue op på. Jeg skal advare om, at maskinen i løbet af kort tid kan vandre ret langt på køkkenbordet, så hold øje imens! Når dejen er færdigæltet (lav en glutenprøve!) hældes dejen i en skål smurt med koldpresset rapsolie og dækkes med husholdningsfilm, hvorefter den hæver på køl i 20 - 22 timer. 

Dag 2: Dejen hældes ud på en plade beklædt med bagepapir og deles forsigtigt på midten til 2 brød. Efterhæver 1 time og bages i cirka 25 minutter ved 230 grader. Køles af på bagerist. 

2 comments:

  1. Uhmm, er helt vild med ølandshvede :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    ReplyDelete
  2. Det kan jeg godt forstå :-) Det giver bare nogle utroligt velsmagende brød!

    Mvh Anna

    ReplyDelete