Saturday, March 19, 2011

Pain au chocolat

Chokoladebasserne her er lidt af en syndig fornøjelse, idet man ruller en hel pakke smør ind i dejen. Det er mit første forsøg med hjemmelavet butterdej, men det var bestemt arbejdsindsatsen værd, for der er godt nok en verden til forskel mellem en hjemmelavet croissant med smør og bagerens margarinemareridt. Det er en smule besværligt at lave dejen, idet den skal foldes og rulles en del gange, og desuden køle af i køleskabet indimellem. Til gengæld kan de så fryses inden bagning, så man en anden dag hurtigt kan lave friskbagte chokolade croissant'er. Opskriften fandt jeg i Meyers Bageri. I følge opskriften skal dejen 1/2 time i køleskabet mellem hver rulning. Jeg gjorde istedet det, at jeg gik lidt til og fra projektet som jeg havde tid i løbet af dagen. Så min variant af chokoladebrødene fik betydeligt længere tid på køl, og det fungerede helt fint. Jeg valgte at fryse et par stykker af basserne, så jeg laver lige en opdatering af blogpostet her, når jeg har fundet ud af, om de bliver lige så gode efter en tur i fryseren.




Pain au chocolat
(10 stk)

Ingredienser
2,5 dl koldt vand
1 æg
30 g gær
500 g hvedemel, opbevaret i fryseren natten over
60 g sukker
10 g havsalt
250 g koldt smør, til indrulning
200 g grofthakket, god, mørk chokolade
1 æg til pensling

Gæren røres ud i det kolde vand. Æg, hvedemel, sukker og salt tilsættes og dejen æltes sammen i 3 - 5 minutter. Dejen hviler i køleskabet i mindst 30 minutter.

Smørret lægges mellem 2 ark bagepapir og bankes ud med en kagerulle til en firkant på cirka 15 x 15 cm. Smørret må ikke blive for blødt. Dejen tages ud af køleskabet og placeres på et meldrysset bord. Den skal trykkes ud til cirka 25 x 25 cm. Smørret lægges på midten af dejen, og alle 4 sider foldes ind over. Dejen trykkes forsigtigt lidt fladere og sættes igen i køleskabet i minimum 30 minutter.

Dejen tages ud på et meldrysset bord og rulles forsigtigt ud til en tykkelse på 1 cm. Foldes på langs og på tværs, således at dejen indeholder 4 lag smør. Dejen sættes på køl igen i minimum 30 minutter.

Ovenstående procedure gentages, inklusive efterfølgende køl i minimum 30 minutter.

Dejen tages ud på meldrysset bord og rulles ud til 3- 4 mm tyk bane på 60 x 10 cm. Her syntes jeg så det var lettere at dele dejen i 2, således at man laver 2 baner på 30 x 10 cm. Det gør det lidt nemmere at få dejen rullet godt ud, uden at arbejde alt for meget med den, med risiko for at smørret smelter. Dejen gør nemlig lidt modstand mod udrulning. Hver bane skæres i 5 stykker. Den hakkede chokolade fordeles i en stribe på tværs af stykkerne (ikke helt ud til kanten). Kanterne foldes ind over chokoladen og lukkes godt til. Croissanterne lægges med lukningerne nedad på en bageplade beklædt med bagepapir. (*)
Chokoladebrødene skal hæve til dobbelt størrelse i 1 - 2 timer. Herefter pensles de med sammenpisket æg og bages i en 220 grader varm ovn i  12 -14 minutter.

(*) Nogle af croissanterne kan nu fryses ned i 'rå' tilstand, hvis man ønsker det. De skal blot sættes i køleskabet aftenen før, og efterfølgende stå en time ude på køkkenbordet inden de bages.

2 comments:

  1. Åh, Anna hvor ser de lækre ud!! Er ikke sikke på at den ville hjælpe på mit humør, men jeg kunne nu godt spise en alligevel :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    ReplyDelete
  2. Hej Birthe

    De var også super lækre :-) Jeg håber meget din veninde klarer skærene!

    -Anna

    ReplyDelete